Unikt studentprosjekt med fagbok og podkast

Fire personer står i en trapp foran et hvitt bygg. Tre menn og en kvinne.

Klare for bokslipp: Bak fra venstre: faglærerne Markus Leithe-Lajord og Eldar Taraldsen. Foran står Emilie Holum Bjerkan og Tarald Lium Tømte, to av studentene som har bidratt i boka. Foto: Øyfrid S. Knudsen.

Unikt studentprosjekt med fagbok og podkast
Tre måneders intens fordypning i skolens formålsparagraf har nå materialisert seg i både bok og podcast.

Studentene Tarald Lium Tømte (24) fra grunnskolelærerutdanning 5-10 og Emilie Holum Bjerkan (24) fra grunnskolelærerutdanning 1-7 er to av studentene som har vært med på prosjektet. De er begge veldig stolte over å se arbeidet sitt nå bli presentert i en fysisk bok.

Boka har fått navnet «Lærerens oppgaver og ansvar», og retter seg mot alle som er interessert i norsk skole, både studenter, lærere, ansatte, politikere og andre.

Mann med briller holder en bok fram mot kamera
Rykende fersk: Tarald Lium Tømte med et rykende ferskt eksemplar av boka han har vært med på å skrive. Foto: Øyfrid S. Knudsen

Meningsfullt arbeid

– Dette er noe annet enn et vanlig arbeidskrav, det er noe som skal komme til nytte for et publikum, og derfor har det vært viktig å gjøre det skikkelig, sier Tarald Lium Tømte.

– Det føles virkelig som vi produserer noe som skal brukes til noe, og det har vært veldig givende. Kvaliteten på dette må være noe av det beste jeg har levert, og hele klassen har ønsket å imponere, sier han.

– Og det har de virkelig gjort, bekrefter faglærer i pedagogikk, førstelektor Eldar Taraldsen. – Det er høyt nivå på tekstene og studentene har lagt ned stor innsats, sier han.

Emilie Holum Bjerkan
Fire smilende personer står foran et hvitt bygg med gammeldagse vinduer. Tre menn og en kvinne.
Stolte studenter og faglærere: Markus Leithe-Lajord og Eldar Taraldsen (bak f.v.), er stolte over hva studentene deres har produsert. Foran står Emilie Holum Bjerkan og Tarald Lium Tømte, to av studentene som har bidratt i boka. Foto: Øyfrid S. Knudsen.

– For oss lærerne har det også vært svært inspirerende å se hvordan de har jobbet og hvordan ting har løftet seg underveis. Det sprer entusiasme, sier Taraldsen.

Sammen med universitetslektor Markus Leithe-Lajord har han veiledet studentene og ledet prosjektet fra oppstarten høsten 2023 og gjennom selve skrivearbeidet som startet for fullt i januar 2024.

– Det er ikke lang tid når man skal skrive en bok, men studentene har kastet seg ut i det, forteller Eldar Taraldsen.

Studentene selv er glade for tilliten de har fått fra sine lærere.

– Vi har blitt møtt med forventninger om at det kan bli bra, og da har vi ønsket å innfri på det, sier Emilie Holum Bjerkan.

Tarald Lium Tømte

Vil ha mer fokus på formålet med dagens skole

Boka inneholder 11 kapitler som hver har utgangspunkt i formålsparagrafen i opplæringsloven. Det er et bevisst valg av tema fra de to foreleserne.

– I dagens skole blir de større formålene glemt litt, sier Taraldsen. Kanskje kan våre studenter når de om et års tid går over dørstokken til sine nye arbeidsplasser bidra til å vekke det som har blitt en sovende paragraf i skolen i dag.

– Studentene har jobbet grundig med hver sine temaer i ulike grupper, og virkelig fått denne paragrafen under huden, forteller Leithe-Lajord.

Åpen bok på side 18-19, illsutrasjon av menneskefigurer på venstre side, kapittel 2 på høyre
Smakebit: Emilie Holum Bjerkans gruppe har skrevet kapittel 2, som tar for seg siste avsnitt i opplæringslova § 1-1. Illustrasjonene til hvert kapittel er laget av studenter på kunst og håndverk.

Til hvert kapittel kommer også en podcastepisode. Alle studentene har vært med på å lage en episode om sitt kapittel, og resultatet kan høres på Spotify.

Har utforsket kunstig intelligens

– Et nybrottsarbeide i dette prosjektet er at vi har invitert studentene til å leke seg med og utforske ChatGPT i skriveprosessen. Slik ville de få erfare hvilke muligheter og begrensninger bruk av kunstig intelligens på denne måten kan ha, sier Taraldsen.

Studentene har for eksempel benyttet KI som et hjelpemiddel til blant annet tekstforbedring og forslag til innledning og oppsummering av egen tekst.

– Det har vært et fint verktøy for å sortere kunnskap, og det er viktig at vi som lærerstudenter lærer oss å bruke det, sier Tømte. Vi skal jo tross alt guide elevene våre til å bruke det som et verktøy og ikke som en snarvei.

Tverrfaglig samarbeidsprosjekt

Et viktig element i prosjektet er samarbeidet som har oppstått på tvers av fag og studentgrupper. Studenter på kunst og håndverk har illustrert kapitlene, og illustrasjonene er tett knyttet til hvert tema. Til slutt har altså musikkstudentene blitt med, gjennom å legge bokslippet inn i avslutningskonserten.

– Det er slike fine synergier som oppstår når vi møtes og bygger nettverk på campus, smiler Eldar Taraldsen.

Sammen med Markus Leithe-Lajord og studentene håpte han på godt oppmøte på lanseringen 26. april: en huskonsert som kan endre livet.

Boka blir etter dette å finne på Universitetsbiblioteket.

Plakat med illustrasjon og informasjon om "Huskonsert som kan endre livet"
Boka ble lansert med brask og bram i Levanger 26. april. Klikk på bildet for nærmere info.