
Internasjonal anerkjennelse: Nord universitets prosjektdeltakere i INTRACOMP er, fra venstre: førsteamanuensis Runa Hestad Jenssen, seniorrådgiver Hanne Silje Hauge, professor Nicholas Rowe (prosjektleder), førsteamanuensis Tove M. Ness, professor Wenche Rønning og prosjektøkonom Paulina Zvezdova. Foto: Øyfrid Sudenius Knudsen.
Horisont Europa er EUs rammeprogram for forskning og innovasjon. Med et totalbudsjett på 95,5 milliarder euro er det verdens største forsknings- og innovasjonsprogram.
Nylig vedtok de å tildele 35 millioner kroner til prosjektet INTRACOMP, som ledes av Nord universitet (se faktaboks). Prosjektet omfatter 13 universiteter og kunstorganisasjoner fra 12 land over hele verden.
Kulturelt samarbeid er nøkkelen til et inkluderende samfunn
Partnerne skal samarbeide i tre år for å fremme kulturelt demokrati. Det handler blant annet om å sikre at alle grupper i samfunnet har like muligheter til å delta i og påvirke kulturlivet, og at kulturelle uttrykk fra ulike samfunnsgrupper blir anerkjent og verdsatt.
Prosjektet har som mål å utvikle regionale, nasjonale og globale rammeverk for utdanning, samt såkalte policy-direktiver for kunst og kultur.
INTRACOMP ledes av Nicholas Rowe, som er professor i dansestudier ved Nord universitet og ved University of Auckland. Rowe er også UNESCO-chair for dans og sosial inkludering.
– Hvilken rolle spiller kunst- og kulturutdanning i en tid med tvungen masseforflytning? Etter hvert som vi ser effekter av klimaendringer, miljømessige katastrofer, politisk ustabilitet og økonomisk kollaps, vil samarbeid og deltakelse gjennom kunst og kultur ha stor innvirkning på sosial inkludering, mangfold og likestilling, sier Rowe.
For å utforske hvordan vi kan samarbeide mer effektivt på tvers av kulturer gjennom utdanning i dans, musikk og drama, forener INTRACOMP universiteter og kunst- og kulturorganisasjoner over hele verden.
Om tilhørighet og identitet i en stadig mer skiftende verden
Prosjektet setter søkelys på tvungen migrasjon og sosial samhørighet, og har som mål å omdefinere kunstens og kulturens rolle i utdanning.
– Dette prosjektet gir en unik mulighet for eksperter innen utdanning, kunst, kultur, sosiologi, psykologi, offentlig politikk og teknologi til å utforske hvordan vi kan skape et mer støttende og verdensomspennende økosystem for kulturelt samarbeid, sier Rowe.

– Vi må etablere et mer rettferdig rom for kulturelt samarbeid som utfordrer hvordan eurosentriske kulturelle idealer har dominert verden, og gir alle mennesker og alle kulturer et sted å høre hjemme, sier han.
De neste tre årene vil det tverrfaglige teamet i INTRACOMP jobbe for å endre politikk, praksis og utdanningsmetoder knyttet til kultur og utdanning.
– Gjennom å delta i kulturelle aktiviteter kan vi se verden på en ny måte, sier Rowe.
Nord-rektor: – En stor anerkjennelse

Rektor Hanne Solheim Hansen er stolt over at Nord universitet på nytt lykkes med å lede an i et stort internasjonalt forskningsprosjekt.
– Det er gledelig at våre kreative fagmiljø tar tak i slike store problemstillinger og vil utfordre etablerte metoder innen kreativ samskaping. Jeg har stor tro på at kreative prosesser kan skape nye arenaer hvor deltakere er reelt likestilt og at prosjektet kan utvikle nye metoder for kreativ samskaping.
– Vi trenger nye verktøy både for å få til reell inkludering og for å skape nye felles bilder av en bedre fremtid. Jeg er stolt over at Nord universitet setter seg i førersetet sammen med forskere fra resten av verden for å utvikle nye metoder og bidra til sosial bærekraft og en bedre fremtid for oss alle, sier Solheim Hansen.
– Viktig forskning for Europa og verden

Rose Martin er dekan ved Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU). Hun kaller tildelingen fantastisk og viktig.
– Det er fantastisk at vi har fått nok en Horisont Europa-pris for å koordinere et prosjekt innen kunstutdanning. Jeg er så stolt av teamet - både det vitenskapelige og det administrative - som har jobbet så hardt med denne suksessen. Det viser at en klar strategi og intenst arbeid lønner seg i form av ekstern finansiering.
– Jeg er også begeistret over at det ledes av professor Nicholas Rowe, en fantastisk kollega fra University of Auckland. Dette fortsetter å styrke forholdet mellom Nord universitet, University of Auckland og de andre institusjonene som er partnere i dette prosjektet, sier hun.
Martin peker på at det er gode synergier mellom INTRACOMP og fakultetets andre koordinerte Horisont Europa-prosjekt d@rts, som ble tildelt i 2023.
– Dette bidrar til å øke oppmerksomheten og energien i det tematiske området kunstutdanning og inkludering for fakultetet. Disse prosjektene er avgjørende for å bidra til å løse de store problemene Europa og verden står overfor akkurat nå, og er en påminnelse om at forskningen vi gjør ved FLU og Nord kan ha stor rekkevidde og reell innvirkning.
Fakta om INTRACOMP
- Prosjektets tittel: «Intercultural and Transcultural Competence Through Collaborative Cultural Expression» (INTRACOMP).
- Tildeling: Tre millioner euro (35 millioner norske kroner)
- Varighet: Tre år
- Involverte land: Norge, Belgia, Tyskland, Finland, Italia, Storbritannia, Serbia, Slovakia, Hellas, Ungarn, New Zealand og Papua Ny-Guinea.
- Involverte partnere: Nord universitet, University of Auckland, University of Verona, University of Jyväskylä, University of Hildesheim, European Network of Cultural Centres, organisasjonen In Place of War, Institute of Papua New Guinea Studies, LATRA, Kulturanova, Divadlo Bez Domova, Pro Progressione og Sutta Scupa.
- Involverte fra Nord universitet: professor Nicholas Rowe (prosjektleder), professor Wenche Rønning (pedagogikk), førsteamanuensis Tove M. Ness (leder for Senter for samisk og urfolksstudier), førsteamanuensis Runa Hestad Jenssen (musikk), førsteamanuensis Eirik Julius Risberg (samfunnsfag) og prosjektkoordinator Hanne Silje Hauge.
- Kontaktinfo: intracomp@nord.no
Prosjektet er finansiert av EU under Horisont Europa-programmet (Grant agreement ID: 101177351)
Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Research Executive Agency. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.