– Alle ser hvorfor Øvelse Nord er viktig

Erlend Hagenes og justiministeren
– Alle ser hvorfor Øvelse Nord er viktig
Leder for Øvelse Nord, Erlend Hagenes, tror at både myndigheter og mannen i gata har fått øynene opp for at det Øvelse Nord gjør er svært viktig.

Hagenes mener at både pandemi og angrepskrigen i Europa på en skremmende måte har minnet myndigheter og folk flest om hvor viktig det er å øve og forbedre vår forsvars- og beredskapsevne. Øvelse Nord er en fullskala beredskapsøvelse der samvirke mellom ulike etater og instanser er sentralt.

– Nå ser alle hvorfor Øvelse Nord er viktig, sier Hagenes.

Justisminister Emilie Enger Mehl åpnet årets Øvelse Nord. Foto: Svein-Arnt Eriksen

Årets Øvelse Nord er nylig avsluttet, den 28. i rekken. Hagenes er stolt over både oppslutning og bredden med to fagdager, 14 underseminarer og til sammen 85 foredragsholdere.

– Øvelsen har trukket flere tusen mennesker til campus, nødetater, helse, politi, Forsvar, offentlig forvaltning, politikk, studenter, kommuner i Salten og krisestab fra fire kommuner i øvelsen. Fra politisk nivå har interessen vært overveldende, sier Hagenes.

Se video fra den operative øvelsen

Årets Øvelse Nord ble åpnet av justisminister Emilie Enger Mehl 24. april, med en rekke foredragsholdere fra akademia, forsvaret og ledere innen offentlig forvaltning og helse. Hagenes trekker også fram årets nyskapinger som store suksesser, nemlig «Kampen om sannheten» og «Innsatsforum Nord».

Den operative øvelsen foregikk på campus i Bodø i form av en brann.

Fra den operative øvelsen. Foto: Svein-Arnt Eriksen.

Hagenes mener Øvelse Nord har klart å styrke samvirket mellom politi, brann og helse ved at de har øvet sammen. I tillegg deltok Hovedredningssentralen, 330 skvadron og statens luftambulanse i brannøvelsen, ansatte og studenter.

– Og vi har gjennomført en øvelse som påpeker ansvarsområder internt på universitetscampus. Det med campus er ikke helt enkelt da universitetet ikke eier bygningene og i tillegg har vi Studentinord. Jeg håper og tror at øvelsen har styrka samarbeidet mellom disse og bidratt til at studentene føler seg trygge her, sier Hagenes.

Studentene hadde opprettet eget akuttsykehus. Foto: Svein-Arnt Eriksen