Alumni-nettverket: - Spennende å kunne lære av hverandre

Linda Djupos
Alumni-nettverket: - Spennende å kunne lære av hverandre
Linda Cathrin Djupos liker å holde seg faglig oppdatert og lære nye ting, derfor har hun meldt seg inn i den nye Alumni-nettverket på Fakultet for sykepleie og helsevitenskap (FSH).

Denne artikkelen er over ett år gammel.

- Jeg synes det høres veldig spennende ut, og min erfaring er at man får med seg de artige tingene når man sier ja til nye ting, sier Djupos.​

Hun er én av rundt 400 tidligere studenter som så langt har meldt sin interesse for å være med i Alumni-nettverket, som skal bidra til å skape tettere bånd mellom yrkesutøvere, studenter, utdanningstilbud, forskning og arbeidsliv.

Jeg liker å høre hva som rører seg rundt omkring, og jeg liker godt at vi kan lære av hverandres erfaringer.​

Hav av muligheter

- Sykepleieryrket er variert og en yrkeskarriere kan by på mange ulike type oppgaver, men mange er ikke bevisst på hvor mange muligheter det faktisk er, tror Djupos.

Som student var heller ikke hun bevisst på hvor varierte karriereveier sykepleierutdanningen åpner for.

- Jeg så for meg at jeg skulle jobbe på en sengepost eller klinikk, det var mitt mål som student. Jeg var klar over at det var mange sykepleiere i lederstillinger og annen administrasjon. Nå vet jeg jo at det finner enda flere muligheter. Læring og mestring, på apotek og ulike rådgiverstillinger for å nevne noen.

Stolt

Djupos mener det er viktig å få fram hvor interessant og fint det kan være å jobbe som sykepleier, og det er en av årsakene til at hun vil være med Alumni-nettverket.

- Jeg er stolt av yrket mitt, og selv om det i media kommer fra mye som er vanskelig og kjipt, så er det samtidig en kjempejobb. Det har det vært alle plassene jeg har vært. Det er et yrke jeg tror passer for mange flere enn man kanskje tror, det er et hav av muligheter.

Forbedringsarbeid

Djupos jobber i dag som rådgiver på seksjons for pasientsikkerhet ved Nordlandssykehuset.

- Vi utdanner blant annet det vi kaller forbedringsagenter i helse helseforetaket, slik at vi kan bidra til at de som er nært problemene er dem som kan finnes løsninger på dem, sier Djupos. 

Det er et ledd i Helse Nords satsing på arbeidet med kontinuerlig forbedring, hvor ansattes egen motivasjon til forbedring er sentralt.

- Ansatte melder seg på i et forbedringsarbeid, også gjennomfører de et prosjekt på eget arbeidssted mens de lærer metoden vi jobber etter, forklarer Djupos som selv er en av kurslederne.

Videreutdanning

For Nord og FSH handler Alumni-nettverket blant annet om å gjøre videreutdanningstilbudene bedre kjent for potensielle interessenter ute på arbeidsplassene.

Djupos har tidligere benyttet seg av mulighetene til videreutdanning, og tok for en del år siden et emne på lungelidelser og helsepedagogikk.

- Jeg var ute etter faglig utvikling på et område jeg jobbet med da, og etter hver forelesning følte jeg at jeg ble bedre i jobben min. Det er godt å kjenne at man løfter seg faglig, sier Djupos.

​Per nå har hun ingen planer om å ta flere emner på universitetet, men:
- Dukker det opp noe som jeg synes er spennende, så er det absolutt noe jeg vil vurdere, sier Djupos.

Foredrag

I jobben sin på Nordlandssykehuset er hun blitt godt vant til å undervise for små og større grupper, og i Alumni-nettverket har hun sagt seg villig til å bidra med foredrag i forbindelse med nettverkstreff.

- Jeg er veldig glad for å løfte fram det jeg holder på med, jeg er godt oppdratt i forbedringskulturen. Derfor er jeg positiv til å snakke om noe av det jeg er god på, sier Djupos.

Hun mener det er en god delingskultur blant dem som jobber med forbedringsarbeid rundt om i landet, og at denne kulturen er viktig for å få fart og engasjement for arbeidet.

​- Vi ringer gjerne til andre institusjoner hvis vi hører at de gjør noe spennende, og som regel er det stor vilje til å dele både muntlig og skriftlig. De fleste synes det er gøy at man tar kontakt, sier Djupos.

Alle blir bedre

Hun har jobbet som sykepleier på avdelinger med god delingskultur også, og da brenner kolleger for å fortelle hverandre om ny kunnskap og ferdigheter som kan hjelpe dem i arbeidet.

- Du eier ikke kunnskapen, og istedenfor å tenke at du har et ess i ditt eget erme, kan du dele esset ditt og gjøre alle bedre, sier Djupos.

Hun mener denne kulturen også bidrar til et godt arbeidsmiljø.

- Det gjør også at det blir et bra sted å jobbe, slår hun fast.

Et kritisk blikk

Det er blitt et økt fokus i utdanningene på at studentene skal trenes til å ha et kritisk blikk på hvordan det jobbes ute i arbeidslivet. Tanken er at de med ny kunnskap har noe å tilføre med sitt friske blikk på ting.

Det er ikke nødvendigvis enkelt for noen som er nyutdannet, men Djupos har noen enkle råd for å ta opp denne type ting:
- Ser man potensiale for forbedring så er det lurt å ta det opp i kollegiet, og diskutere saken for å finne ut hva andre tenker. Men klart, er det veldig graverende må man ta det tjenestevei og fortelle leder om ting som ikke fungerer i det hele tatt.

- Erfaring viser at endring enklest gjøres, om de som jobber med problemene selv finner løsningene, ifølge Djupos.

De som er nært problemet må løse ting selv. Det er de som har best kunnskap om hva som fungerer og det er også svært vanskelig å få noen andre til å endre seg.

Tryggere i faget

Tidlig i karrieren ville det ifølge Djupos være nærmest utenkelig for henne å tro at hun skulle være der hun er i dag, hvor hun underviser andre.

- Hadde du spurt meg om det som 22-åring, ville jeg nok svart at det kommer aldri til å skje.

Nå som hun har erfaring som kursleder er hun tvert imot blitt glad i det også.

- Jeg merker at jeg selv blir tryggere i faget, fordi jeg må forberede meg godt og dykke dypere ned i ting.

Hennes erfaring er at det fungerer best i relativt små grupper.

- Jeg liker godt å involvere dem som er i salen til diskusjon og refleksjon, og da er det greit at gruppene ikke blir for store.

Djupos er også åpen for å være mentor for sykepleierstudenter:
- Absolutt, jeg mener vi må gjøre alt vi kan for å rekruttere og ivareta sykepleiere.​​​