– Attraktivt med nett- og samlingsbasert lærerutdanning

Tre ansatte ved Glomfjord skole
– Attraktivt med nett- og samlingsbasert lærerutdanning
Lisell Sjøteig, Carina Grimstad og Renate Norum vurderer lærerutdanning og er glade for at de nå kan søke nett- og samlingsbasert grunnskolelærerutdanning i Bodø.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

De tre er ansatt ved Glomfjord skole i Meløy kommune, men ingen av dem er utdannet lærere.

Sjøteig, Grimstad og Norum er enige om at studier i Bodø er det enkleste for dem rent praktisk, og er glade for at de nå kan søke Grunnskolelærer master 1-7 trinn nett- og samlingsbasert i Bodø​.

Viktig med tilgjengelig studietilbud

Det lar seg ikke gjøre å pendle fra Meløy til Bodø hver dag med familie og jobb, så de er avhengige av gode desentraliserte tilbud som er nett- og samlingsbaserte.

– Tilbudet om nett- og samlingsbasert grunnskolelærerutdanning 1-7 trinn i Bodø gjør det å ta utdanning mer attraktivt for folk i vår situasjon, sier Renate Norum, som håper det også vil komme nett- og samlingsbasert tilbud for de som vil ta 5-10 trinn i Bodø.

Kan studere hjemmefra

Som student på ei nett- og samlingsbasert utdanning kan du følge undervisninga digitalt hjemmefra.

– Du slipper å forflytte deg fysisk til campus for å studere, bortsett fra når det er samlinger, sier Liv Iren Grandemo, faggruppeleder for grunnskolelærerutdanning ved Nord universitet.

​De nett- og samlingsbaserte utdanningene ble oppretta blant annet for å passe for studenter som har familie.

– Vi ønsker å legge til rette for de som gjerne vil ha ei utdanning, men som av ulike grunner ikke kan møte på campus hver dag. Nett- og samlingsbasert grunnskolelærerutdanning er like fullt ei heltidsutdanning, sier faggruppelederen.

Ny utdanning dekker viktig behov

Flere kommuner mener det er et stort behov for den nye nett- og samlingsbaserte grunnskolelærerutdanninga som nå starter i Bodø.

– ​I Sortland er det flere av våre medarbeidere i skolen som har lyst til å ta grunnskolelærerutdanningen og få den formelle kompetansen i orden. Flere av disse kan ikke flytte fra Vesterålen for å ta utdanning, og er derfor avhengige av et godt utdanningstilbud. Et nett- og samlingbasert 1-7 trinnsstudie for grunnskolelærere i Bodø fra høsten 2023, er derfor helt avgjørende for at flere av våre medarbeidere i Sortland starter et utdanningsløp nå, sier Erik Strand, kommunalsjef for oppvekst i Sortland kommune.

– Søk studieplass!

Faggruppelederen anbefaler de som vurderer å bli grunnskolelærere å lese mer på Nords hjemmesider og å søke i god tid innen fristen som er 15. april.

– Det ligger mye og god informasjon om studiene på nettsidene våre. Men hvis man er litt nysgjerrig på lærerutdanning er det viktigste at man gir det en sjanse. Søk studieplass, start på studiet og gjør deg kjent med det på den måten, sier Liv Iren Grandemo.