Da bestefar ble syk, ble femtenårige Jakob gründer

Leder i Spark Nord Jakob Brattli Sørensen
Da bestefar ble syk, ble femtenårige Jakob gründer
Bestefar. Vi må faktisk starte der. For selv om Jakob Brattli Sørensen (23) vokste opp i Trøndelag, og bestefar bodde i Lavangen i Troms, så gjorde det ufattelig stort inntrykk på barnebarnet da en hjertehendelse endret livet i nord.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Æres den som lære kan

–Etter dette måtte han gjentatte ganger humpe fram tilbake til sykehuset i Tromsø, og jeg kunne ikke forstå hvorfor det måtte være så ubehagelig å kjøre ambulanse i Norge, sier Jakob, som koblet inn alle gode, tekniske krefter i familien, og lærte seg det han kunne om gyroteknologi – enkelt forklart skulle båren ligge stille selv om bilen humpet på dårlige veier.

Full stopp og ny start

Det skal en dose ungdommelig mot til for å ta tak i et så stort problemområde. Jakob hadde fortsatt ambulansetanken i bagasjen da han etter hvert kom til Nord Universitet som student på bachelor i Økonomi og ledelse. Men selv om han raskt koblet seg opp mot studentveilederne i SPARK for å få hjelp til å videreutvikle idéen sin, så sa det på et tidspunkt stopp.

Idé ble til læringsreise

–Det ble likevel en ufattelig spennende og lærerik reise, forteller han. Et stipend fra Engage, Idé i Nord, muliggjorde et opphold ved det Jakob omtaler som den beste entreprenørskolen i Europa, EDEM i Valencia. En intens uke senere satt han igjen med mye kunnskap og mange spørsmål, som igjen ledet han dit han er i dag: Master i entreprenørskap og forretningsutvikling.​ Og leder i SPARK​ NORD, med et brennende engasjement for å ivareta andres idéer.

–Den idéen jeg skal jobbe med mens jeg går masterprogrammet i entreprenørskap og forretningsutvikling, kom overraskende under en studietur til Andøya Space, forteller Jakob. ​

En catchy mulighet…

Selv er han i full gang med ny forretningsidé: Software som enklere skal fortelle fiskerne hvor de kan finne fangsten. Mange gode verktøy er blitt gjort tilgjengelig på veien: Søknadsskriving, pitching, kontraktsjus og økonomisk innsikt. Og ikke minst: En grunnleggende forståelse for hva en god idé kan være. For uten marked, ingen idé.

…og en gratis overraskelse

–Idéen kom under vår romfartsuke med ekskursjon til Andøya Space, fortelle Jakob.
Da gikk det nemlig opp for han hvor mye gratis informasjon som ligger tilgjengelig der ute, om blant annet temperatur, strømforhold  og dybde.
–Nå er jeg på jakt etter kjerneteamet mitt, forteller Jakob, og forteller at han trenger en datatekniker, en interaksjonsdesigner, en marinbiolog – og en fisker. Og der er ringen sluttet. For hvem var fisker? Bestefar, selvfølgelig.

Master i entreprenørskap og forretningsutvikling

På Master i entreprenørskap og forretningsutvikling lærer du og utvikler ferdigheter som gjør deg godt rustet til å bli en endringsagent. Ved å bruke din kompetanse utviklet i programmet, vil du kunne opprette en ny virksomhet og bidra til innovasjonsprosjekter hos etablerte bedrifter.​

Søknadsfrist: 15. april 2023