
LITEN KRABAT: Men med et potensial til å løse en global utfordring. Foto av CapiPro.
– Det å få en slik anerkjennelse fra et internasjonalt publikum, det betyr mye. Det er fantastisk og viser at folk har troen på det vi holder på med.
Det sier daglig leder Samson Steindal Vonen i Bodø-selskapet CapiPro AS.
På vegne av selskapet har han mottatt den prestisjetunge prisen High North Young Entreprenur Award – en internasjonal pitchekonkurranse for arktiske forretningsideer.
Vonen har for øvrig akkurat fullført en master i Entreprenørskap og forretningsutvikling ved Nord universitet.
Prisen deles vanligvis ut under det årlige High North Dialogue i regi av Nordområdesenteret på Nord universitet, men var i år var en del av Arctic Congress.
Dermed var det også mer enn 1200 deltakere fra hele verden som hadde mulighet til å stemme under konkurransen, hvor tre finalister stod på scenen:
- CapiPro AS fra Bodø, for sitt initiativ med å utnytte børsteorm som en bærekraftig marin proteinkilde i fiskefôr.
- AirVitalize fra Fairbanks, Alaska, for sitt initiativ med å bedre luftkvalitet gjennom ny teknologi.
- AAVEQ ROBOTICS fra Danmark, for sitt initiativ med å utvikle en autonom seildrone som kan håndtere avfall i Arktis på en bærekraftig måte.

Bruker børstemark som proteinkilde
Forretningsideen til vinneren er å bruke fiskeslam fra oppdrettsanlegg til å drive oppdrett av den lille marken børstemark. Den vesle krabaten blir så en proteinkilde i fiskefôr.
Oppdrettsæringen i Norge produserer i dag over en million tonn fiskeslam årlig og i landbasert oppdrett må 50 prosent av slammet gjenbrukes, ifølge en artikkel hos Ungt Entreprenørskap. Dermed kan denne ideen hjelpe næringen med å bli mer sirkulær.
– Hvor kommer ideen fra?
– Ideen kom opprinnelig fra Akvaplan-niva, en forskningsorganisasjon som mente at dette var verdt å se nærmere på. Dette er ikke gjort kommersielt tidligere.
Vonen beskriver et stort globalt marked.
– Det er et marked som er desperate etter nye fôr-råvarer. Vårt produkt kan være en del av løsningen på utfordringen med global proteinmangel.
Video av børstemark, filmet av CapiPro.
Arbeider målrettet
Det ikke første gang selskapet vinner pris. I fjor gikk de til topps i en konkurranse der hele 730 startups fra 18 land deltok. De har også vunnet prisen for «Norges mest bærekraftige studentbedrift» under NM i Ungt Entreprenørskap.
CapiPro fikk nylig også den gledelige beskjeden om at de er med på lista over de som får millionstøtte fra Innovasjon Norge.
Selv om selskapet har fått noen solide motivasjonsløft, er det også noen utfordringer på veien. I Norge er det nemlig ikke lov å utnytte fiskeslam til produkter som kan relateres til menneskemat, selv ikke indirekte, som i dette tilfellet. Så det må en lovendring til før virksomheten kan realiseres fullt ut.
– Så den kortsiktige markedsplanen er basert på sukkertare som er lovlig i dag. Vi arbeider målrettet med forskning og utvikling på fiskeslam med relevante aktører og ønsker å være en bidragsyter til at vi i framtida når mer sirkulære verdikjeder både i Norge og EU.

Leverte akkurat master
Vonen leverte 24. mai sin master i Entreprenørskap og forretningsutvikling ved Nord universitet, hvor han skrev om regulatoriske rammeverk i oppdrettsnæringa og hvordan det påvirker innovasjon. Nå ser han fram til å kunne fokusere 100 prosent på bedrifta.
– Vi er fem personer, inkludert to praktikanter. Vi har enda en lang vei å gå, men føler oss trygge på at vi er på en bra kurs. Vi jobber mot et mål i andre kvartal av 2025 med første kommersielle salg til kunder.
Mastergraden han nylig leverte har kommet godt med.
– Absolutt! For bedriftas del er det ikke sikkert vi hadde startet opp uten denne. Det er et program med mål om at studenter skal lykkes med oppstartsvirksomhet, og støtten vi har fått underveis har vært uvurderlig, sier Samson Vonen.
Jurymedlem: Tøff konkurranse
Jurymedlem Marius Fagerli fra Innovasjon Norge sier konkurransen i år var tøff med 23 søknader fra 8 land.
– Bidragene hadde stor variasjon i sektor og forretningsmodell og juryen hadde en stor utfordring med å finne de beste kandidatene til finalen. Juryen landet til slutt på tre gode konsepter hvor vi anså relevans for Arktis som høy, god kvalitet på forretningsplan og med stor innovasjonshøyde.
– Etter at folket hadde stemt ble CapiPro kåret som vinner. Selskapet har et spennende konsept som kan bidra til å løse noen store utfordringer innenfor oppdrett. Vi ønsker dem lykke til videre!

Fakta om High North Young Entrepreneur-konkurransen
- Dette er en internasjonal pitchkonkurranse for arktisk-relaterte forretningsideer rettet mot unge gründere og nystartede bedrifter.
- Målet med konkurransen er å fremme mulighetene i nordområdene og oppmuntre unge mennesker til å utvikle sine bærekraftige forretningsideer.
- Et knippe finalister inviteres årlig til å presentere sine ideer under High North Dialogue i Bodø - en konferanse i regi av Nordområdesenteret på Nord universitet.
- I 2024 er High North Dialogue en del av Arctic Congress, som samler opp mot 1500 internasjonale deltakere i Bodø.
- Årets finale går av stabelen 31. mai. Her får tre finalister muligheter til å pitche sine forretningsideer for konferansedeltakerne.
- Vinneren får et diplom i tillegg til 50 000 kroner, og kan skilte seg med tittel som vinner av årets konkurranse.
Les mer på nettsidene til High North Dialogue.