– Dyre flybilletter hemmer næringsutvikling i Arktis

Andrey Mineev fra Nordområdesenteret.

Andrey Mineev er forsker ved Nordområdesenteret. Foto: Markus J. Thonhaugen.

– Dyre flybilletter hemmer næringsutvikling i Arktis
Forsker Andrey Mineev mener høye reisekostnader i Nord-Norge bidrar til å bremse næringsutvikling og innovasjon. Situasjonen er typisk for flere regioner i Arktis. Mineev viser til ny rapport og etterlyser debatt.
Denne artikkelen er basert på Mineevs opprinnelige kommentar publisert i Nordnorsk debatt.

En fersk scenarierapport fra Business Index North viser at spørsmål om hvordan Nord-Norge kan tiltrekke, utdanne, og beholde kompetente folk er avgjørende for regionens framtid. Høye priser på transport og reise spiller inn som en viktig faktor. Nå, midt i ferietiden, mener forsker Andrey Mineev at temaet er veldig aktuelt - og etterlyser debatt. 

– Vi ser en sammenheng mellom høye reisekostnader og regionens utfordringer med å utvikle en robust kunnskapsøkonomi, sier forsker Andrey Mineev ved Nordområdesenteret på Nord universitet. 

Han leder prosjektet som kalles Business Index North (BIN). Prosjektet har flere tankevekkende eksempler på de økonomiske forskjellene mellom nord og sør i Norge. 

Han tar for seg følgende eksempel med en fiktiv familie fra Nordland, der utregningene er basert på faktiske priser og kostnader: 

– Ta en familie på fire fra Mo i Rana som drømmer om ferie i Reykjavik, innleder Mineev. 

– De må betale 2.4 ganger så mye som en tilsvarende familie fra Oslo for reisen til den samme Island-ferien. For en familie fra Vardø vil reise koste 3.3 ganger så mye.

Andrey har laget denne videoen hvor han bruker priseksemplet nevnt over.

Peker på en større utfordring 

I eksemplet over vil en fem dagers ferie til Reykjavik koste Mo i Rana-familien rundt 3880 dollar, mens den samme turen for en Oslo-familie kommer på cirka 3000 dollar (prisforskjell på flyreise er på 880 dollar, se faktaboks for informasjon om utregningen).  

Prisforskjell for flyreise for familien fra Vardø sammenlignet med Oslo er på 1400 dollar. 

– Jeg har brukt dette eksempelet i en forelesning, og nå som er ferietid slår det meg hvor relevant det er, sier Mineev. 

I eksemplet blir ferien totalt blir cirka 25-30 prosent dyrere for familien fra Nord-Norge.

– Det handler ikke bare om dyre ferier. Dette representerer en større utfordring for flere regioner i hele Arktis. 

Han bruker uttrykket 'connectivity' - et begrep som omfatter mer enn bare transport. Det handler om regionens samlede tilgjengelighet, inkludert informasjonsflyt, vareflyt og kunnskapsflyt, som alle er avgjørende for økonomisk utvikling og innovasjon i Arktis.  

Eksemplet med flypriser er illustrerende i så måte, mener han.  

Hvis det er vanskelig for nye folk å reise til og fra Arktis har det generelt sett negativ effekt på connectivity og samhandling, sier Mineev. 

Han peker på hvordan de fleste arktiske regioner sliter med 'connectivity'. 

– Gjennom vårt arbeid med Business Index North ser vi lignende mønstre flere steder i hele Arktis. Høye reisekostnader og dårlig tilgjengelighet skaper hindringer for innovasjon og økonomisk vekst i hele regionen.

Nord-Norge kan være forbundet med utfordrende logistikk. Her fra Saltstraumen i Nordland. Foto: Markus J. Thonhaugen.

Flere konsekvenser 

BIN-prosjektet, som analyserer økonomisk utvikling i arktiske områder, har pekt på flere konsekvenser av høye reisekostnader i arktiske områder: 

  1. Det blir vanskeligere å tiltrekke og beholde høyt kvalifisert arbeidskraft 
  1. Mulighetene for kunnskapsutveksling og nettverksbygging begrenses 
  1. Det oppstår hindringer for utviklingen av en moderne, kunnskapsbasert økonomi 

Forskeren ønsker debatt rundt temaet. Han oppfordrer beslutningstakere, næringsliv og allmennheten til å engasjere seg i spørsmålet om hvordan man kan overvinne disse hindringene og bidra til vekst og innovasjon i nord.  

– Dette er en diskusjon som angår ikke bare Nord-Norge, men hele den sirkumpolare regionen.

Faktaboks: Slik ble reisekostnadene for den fiktive familien beregnet 

  • Prisene ble samlet inn ca. 3-4 uker før planlagt reisedato for en fiktiv familie bestående av to voksne og to barn. 
  • Flybilletter: Skyscanner og Google Flights. 
  • Overnatting: Booking.com (mellomklassehoteller i sentrum, 5 dager/4 netter). 
  • Aktiviteter: TripAdvisor (inkluderer populære turer som Den gylne sirkel og Den blå lagune). 
  • Mat og daglige utgifter: Basert på TripAdvisor-anmeldelser og lokale restaurantmenyer. 
  • Totalkostnaden inkluderer tur-retur flybilletter, overnatting, planlagte aktiviteter, mat og daglige utgifter. Lokaltransport til/fra flyplass ble ikke tatt med. 
  • Prisene ble innhentet i januar 2024 for en reise planlagt i februar 2024, utenfor høysesong.

Fakta om Business Index North

  • Hovedmålet med Business Index North (BIN) prosjektet er å øke bevisstheten om muligheter og utfordringer for bærekraftig utvikling i Arktis.
  • På den måten utvikles analyseverktøy ogdialogarenaer for arktiske interessenter.
  • BIN utgir bl.a. en analytisk periode-rapport, "Business Index North".
  • Rapporten gir verdifull informasjon for internasjonale institusjoner, nasjonale, regionale og lokale myndigheter, lærere, medieinteressenter og studenter som er interessert i Arktis.

Les mer.