Ekslusiv D.D.E. konsert for Namsos-studenter

Bjarne Brøndbo og DDE synger med studenter i forgrunnen
Ekslusiv D.D.E. konsert for Namsos-studenter
Nå skal Namsos vise seg frem som studentby, med D.D.E. i førersete.

Mens regnet øste ned utenfor teltet, hoppet rundt 200 feststemte studenter i takt med «Rompa mi» og «E6». Nå skal Namsos vise seg frem som studentby, med D.D.E. i førersete.

Det startet som en drøm i det fjerne. Torsdag i forkant av årets Namsosfestival kunne studentrådslederen ved Nord universitet i Namsos – Silje Simble Wennevik – se drømmen bli virkelighet.

– Det er jo ingen hemmelighet at vi studenter i Namsos har manglet arrangementer som spesifikt har vært rettet mot oss. Da kanskje spesielt på konsert-fronten. Etter at jeg tok over som studentrådsleder fant jeg ut at vi skulle prøve å få til noe ordentlig for studentene, forteller Wennevik.

– Da BRAA Bar og Barmat åpnet tok de kontakt og sa at de ønsket et samarbeid med oss på Nord, og det var slik ballen begynte å rulle, fortsetter studentrådslederen.

Etter litt frem og tilbake befant Wennevik seg plutselig i et møte med Eskil Brøndbo, manager og trommeslager i D.D.E.

– Det ene førte til det andre, og her står vi da, sier Wennevik og ler.

200 feststemte studenter

Torsdag kveld var ballen ferdig rullet, og rundt 200 feststemte studenter hadde samlet seg i bakgården ved BRAA Bar og Barmat i Namsos sentrum til sommerfest og et aldri så lite vorspiel til årets Namsosfestival – med D.D.E. på scenekanten.

Konserten denne torsdagen var av det eksklusive slaget. D.D.E. tyvstartet nemlig årets sommerturne med en intimkonsert – kun for byens studenter.

– Vi har lyst til å gjøre noe for byen vår og for studentene i byen. Det har jo ikke vært så mye arrangementer for studentene opp gjennom årene. Vi må huske at Namsos tross alt er en studentby, og vi har et håp om at dette arrangementet kan være med på å sette i gang noe. Kanskje en liten studentuke er i emning, sier Eskil Brøndbo.

DDE rockeband spiller foran glade studenter i telt
Student-RaiRai i Namsos: D.D.E.-konserten slo virkelig an for et feststemt studentpublikum. Foto: Jonas Olsen / Trio Media.

Starten på noe større?

– Jeg tror dette blir en veldig bra fest og et flott arrangement for studentene. Alt ligger til rette for at studentene skal få en flott opplevelse, til tross for dårlig vær. D.D.E. ønsker å gjøre noe for byen og byens studenter, og vi synes det er flott at de stiller opp med denne konserten. Jeg vet at det kommer studenter fra både Levanger og Steinkjer. Det kommer til og med en fra Bodø, sa Wennevik i forkant av konserten.

Og en flott opplevelse ble det. Det var som å vri om en bryter da D.D.E. entret scenen. Publikum befant seg plutselig på bord og benker, allsangfaktoren steg flere hakk og stemninga var bokstavelig talt i taket.

– Vi må begynne å vise at Namsos er en studentby og vi trenger flere arrangement som dette, sier Wennevik.