1. oktober åpnes det for å søke opptak til MKL - master i kunnskapsledelse - ved Nord universitet i Levanger.
I 2023 var det 167 søkere til studiets tretti studieplasser. De fleste søkerne er folk som har jobbet lenge og som enten er eller ønsker å bli ledere.
Ledelsesfilosofi
Adrian Malmo var rådgiver i ungdomsskolen da han ble oppfordret til å søke på studiet. De som framsnakket studiet var kollegaer som selv hadde tatt masterutdanningen.
– Det handler om å erkjenne at man har å gjøre med ulike mennesker med ulik bakgrunn. Masterstudiet i kunnskapsledelse gjorde meg veldig bevisst på at det blant de utallige ledelsesfilosofiene som finnes, ikke er én type ledelse som dekker alle typer mennesker, sier Malmo. Han fullførte studiet i 2022.
De som står bak studiet i Levanger kaller seg selv for "MKL-teamet" – og selve studiet har også sterkt fokus på det å jobbe sammen som team.
– Vi legger vekt på kollektive arbeidsformer og jobber mye i grupper, i tillegg til selvstendig arbeid. Grunntanken i studiet er at læring skapes gjennom dialog mellom studenter og fagpersoner, og gjennom samarbeid mellom studentene, forteller studieprogramansvarlig Torill Moe.
Studiet er samlingsbasert, med fysiske samlinger i Levanger. I løpet av studietida har de også en samling på Copenhagen Business School (CBS) i København.
Grunntanken i studiet er at læring skapes gjennom dialog mellom studenter og fagpersoner, og gjennom samarbeid mellom studentene.
Torill Moe, studieprogramansvarlig
Erfaringsbasert
Moe forteller at det er folk med høyst ulik bakgrunn som søker, både fra det offentlige og privat sektor.
– Noen trenger påfyll i egen arbeidshverdag, mens andre trenger formalkompetanse for å få en lederjobb de ønsker seg.
At studiet tar utgangspunkt i studentenes egne arbeidserfaringer, var overraskende positivt, mener Adrian Malmo.
– Det var et utrolig viktig grep og noe av det som var mest utviklende. Jeg startet med en slagside mot egen erfaringsbakgrunn, og det var veldig nyttig å få andres perspektiv. Det var mye refleksjon, og vi fikk ikke anledning til å stå igjen i gamle spor, sier han.
Malmo mener at særlig kommunene trenger ledere som er bevisste på hva endringsledelse innebærer.
Nyttig verktøy
– Kommune-Norge er preget av at man alltid må omstille, på grunn av trange økonomiske rammer. Hvordan klarer vi det uten å kaste barnet ut med badevannet? Og hvordan skaper vi mening i endringen?
Jeg syns selv at jeg har kunnet gå inn og lede slike prosesser med en helt annen faglig integritet og entusiasme etter studiet.
Adrian Malmo
– Jeg syns selv at jeg har kunnet gå inn og lede slike prosesser med en helt annen faglig integritet og entusiasme etter studiet. Uten det ville jeg nok ha syntes at jeg manglet verktøy for å jobbe med kommunikasjon og ivareta folk, sier Malmo.
Verdalsøra barneskole i Verdal har 305 elever. Adrian Malmo startet altså i rektorjobben for bare et par måneder siden, men har allerede gjennomført en større endring, på skolefritidsordningen.
– Vi har en stor SFO med en voldsom økning i antall barn, fordi SFO har blitt gratis. Før skolestart gjennomførte vi en fagdag, tok med ansatte gjennom hele prosessen og ble enige om hva som er viktigst for oss, sier han.
Uten MKL ville jeg aldri ha visst hvor jeg skulle ha begynt.
Adrian Malmo
Søknadsfristen på MKL - master i kunnskapsledelse er 15. november, med studiestart i januar 2025 (se faktaboks).
Master i kunnskapsledelse (MKL)
MKL utvikler reflekterte praktikere med teoretisk forståelse og praktisk ferdigheter til å lede kunnskapsutvikling og endringsarbeid. I studiet vektlegges arbeids- og utviklingsprosesser, der temaer som læring, strategi, digitalisering og kreativitet står sentralt.
- Oppstart: Vår 2025
- Studieform: Deltid
- Språk: Norsk
- Studiepoeng: 90
- Studielengde: 3 år
- Søknadsfrist: 15. november 2024