Fredrik tok tak i søppelsorteringen på City Nord

Fredrik Bærvahr ved miljøstasjon på Nord universitet
Fredrik tok tak i søppelsorteringen på City Nord
Hvis du tror at du har sett denne karen hengende over søppelbøtter med notatblokk i handa, kan det godt hende at du husker riktig.

Fredrik Bærvahr er i disse dager i ferd med å ferdigstille sin masteroppgave i økonomi og markedsføring ved Handelshøgskolen, Nord universitet. 27-åringen fra Lommedalen i Bærum har så til de grader trivdes med studentlivet i Bodø de siste fem årene, at han nå er på jobbjakt i regionen.

(Foto: Inger E. Eftevand Orvin)

Gull verdt for bedriften

Veien til fullført mastergrad har vært litt utenom det vanlige. Som masterstudent kan du nemlig velge å ta 15 av studiepoengene som intern i en bedrift. Fredrik gjorde akkurat det, og tilbrakte 300 arbeidstimer ved Coop Nordland, der han i nært samarbeid med bærekraftsansvarlig, Cicilie Schjølberg, jobbet med problemstillinger knyttet til bærekraft.
–For oss som bedrift har det stor verdi å få input fra studenter med dagsfersk kompetanse. Det bidrar til at vi kan framstå som nytenkende, og den kreativiteten og det pågangsmotet Fredrik har formidlet i sin periode som intern hos oss, har vært gull verdt. Ikke minst har prosjektet ført til praktiske endringer vi har daglig nytte av hos oss på City Nord, sier Cicilie Schjølberg.

Kull av kaffegrut

Men vi må gå litt tilbake i tid. Dette var nemlig ikke Fredriks aller første møte med Coop Nordland. Noen måneder i forveien hadde Cicilie representert Coop på et bærekraftsevent i regi av studentorganisasjonen Engage på Nord universitet. Studentene hadde i forkant fått vite hvilke problemstillinger som ville ble presentert, og for Fredrik var det spesielt et tema som vakte interesse: Hvordan håndtere all kaffegruten fra City Nord Café på en bærekraftig måte?
–Jeg hadde forberedt meg godt, og klarte tydeligvis å vekke interesse, sier han.
  Den teoretiske framstillingen ble i neste runde underbygget av praktisk utprøving. Kaffegrut var det nok av på Kafé City Nord, og den ble hentet og behørig tørket på stuegulvet hjemme hos Fredrik, for etterpå å iblandes plantegjødsel. Kortversjonen er at det hjemmelagede kullet brant godt i grillen, og søknaden om internship hos Coop Nordland hadde dokumenterende vedlegg i videoformat. Plassen var sikret.

Hjemmelaget kull av kaffegrut hentet fra City Nord. (Foto: privat)

Ambisiøse bærekraftmål

Coop Nordland ha et uttalt mål om at kun 8 % av den totale søppelmengden skal leveres som restavfall.
–Da jeg startet hadde hele Coop Nordland en sorteringsgrad på 72%. Det viste seg at City Nord stod for nesten 50% av restavfallet, så en stor innsats på et lite område ville ha mye å si, sier Fredrik, som brukte en god del tid på å kartlegge hvem som kastet restavfall, hva som ble kastet, og hvordan hele avfallsreisen i praksis så ut.
–Da gikk jeg rundt og sniktittet litt, med ei lita, blå notatbok i handa, smiler han.
Etter hvert som det ble kjent hva han jobbet med, var det bare positivitet å møte.
Det viste seg at mange butikker hadde god orden på sorteringen på lageret, men bak disken var det verre.
– Der ble det lettvinte løsninger, sier Fredrik. Han nevner også fastfoodstedene som verstinger, men legger raskt til at kundene nå har fått mulighet til å sortere.

June Borge Doornich, programansvarlig for HHN Internship Master (Foto: Inger E. Eftevand Orvin)

Nye talenter til arbeidslivet

June Borge Doornich, programansvarlig for Handelshøgskolen Nord Internship Master, synes det er svært gledelig at studentene erfarer at internship gir dem relevant arbeidserfaring.
–Det har stor verdi at de  opplever å få anvende sin kunnskap og kompetanse som de har med seg fra sine studier hos oss, sier Doornich.
–Målet vårt med internship er jo nettopp å koble regionalt arbeidsliv med nye talenter. Slik at det etablerte arbeidslivet får tilgang til nye perspektiver og forståelser om innovasjoner og verdiskapning. Samt at våre studenter får en bedre innsikt i hvilke karrieremuligheter de har i egen region når de er ferdig utdannet innenfor økonomi og ledelse, sier June Borge Doornich.

Cicilie Schølberg, bærekraftansvarlig, Coop Nordland (Foto: Inger E. Eftevand Orvin)

Anbefaler internship

Nettopp dette har Fredrik fått erfare gjennom sin periode som intern hos Coop Nordland.
–Det var utrolig interessant å få innsikt i Coop Nordlands bærekraftmål, sier Fredrik Bærvahr. Han opplevde det som utrolig meningsfylt å jobbe for en medlemseiet bedrift der det ikke bare handlet om inntjening, men også om å ta et samfunnsansvar. Det ble nemlig ikke billigere å hente sortert avfall i de mengdene det her var snakk om.
Om han anbefaler internship?
–Ja, absolutt. Det ble en bekreftelse på at jeg har nyttig lærdom med meg ut i arbeidslivet, og jeg oppdaget at jeg liker å jobbe med denne typen håndfaste prosjekter.
Så får vi se om det blir mer jobbing med kaffegrut en gang i fremtiden. Hvem vet.

HHN INTERNSHIP MASTER

Gjennom HHN Internship Master kan din organisasjon invitere studenter til å jobbe med relevante oppgaver og prosjekter.  Studentene som tar HHN Internship Master som valgemne, kommer fra studieprogrammene Master of Science i global ledelse og Master of Science in business (Siviløkonomutdanningen). Internship-perioden skal gjennomføres i løpet av august til desember innenfor en ramme på 16 uker ute hos vertsorganisasjonene.