Esben Olesen foreleser.
Som studieprogramsvarlig er Esben involvert i alle deler av utdanningstilbudet. Han underviser og holder seminarer der han veileder studentene i å utforme prosjektbeskrivelser, og gir innspill på masteroppgavene deres.
– Det er motiverende å kunne støtte og veilede studentene gjennom masterløpet. For mange er det en krevende prosess, og det er givende å se stoltheten deres når de har fullført og fått sin endelige karakter.
Esben forteller at det å undervise også gjør at han blir en bedre forsker.
– Jeg trives svært godt med å undervise. Det gjør meg til en bedre forsker fordi jeg stadig må holde meg oppdatert på litteratur og perspektiver jeg ellers kanskje ikke ville fordypet meg i.
Å lære å forstå samfunnet og menneskers handlinger

Esben forklarer at når man fordyper seg i ulike samfunnsanalytiske perspektiver, blir det tydelig at holdninger og fenomener som ofte oppfattes som helt naturlige og selvfølgelige, i stor grad er sosialt og historisk betinget.
– Når studentene lærer å se samfunnet og dets institusjoner fra ulike perspektiver, kan de bidra med viktig kunnskap som er relevant for hvordan helse- og velferdstjenester, bedrifter og organisasjoner utvikles og drives.
Masteren i samfunnsanalyse er på mange måter en klassisk akademisk utdanning, der studentene skal lese fagtekster på høyt nivå og lære å bruke innholdet i en analytisk praksis.
– Gjennom arbeidet med masteroppgaven får studentene et stort faglig utbytte ved å gjennomføre eget empirisk forskningsarbeid. De lærer hvordan man samler inn data, hvordan man analyserer den, og hvordan man presenterer og skriver om funnene sine, forteller Esben.
Esben sitt beste tips til hvordan studentene kan lykkes med studiene oppsummerer han kort.
– Les pensum og møtt opp til undervisningen!
Forskningen kommer studentene til gode
Overordnet forsker Esben på hvordan velferdsstaten håndterer unge som har ulike utfordringer.
– Jeg er prosjektleder på et stort forskningsprosjekt som undersøker hvordan tvang brukes i ungdomspsykiatrien. Jeg forsker også på langvarig fravær i grunnskolen og på hvordan unge i "utenforskap" er blitt sett på og forstått de siste 100 år.
At jeg er en aktiv forsker gjør at jeg kan bidra med konkrete forskningserfaringer i studentenes arbeid med masteroppgavene.
Esben Olesen
Det Esben synes er særlig interessant, er å undersøke hvordan staten og samfunnet kontrollerer og setter grenser for unge som har en atferd det knyttes bekymring til.
– I forlengelsen av dette hvordan voksne – både profesjonelle og foreldre – legitimerer bruken av tvang i møte med barn og unge som har en utfordrende adferd, forklarer Esben.
At Esben er en aktiv forsker er positivt for studentene.
– Det gjør at jeg kan bidra med konkrete forskningserfaringer i studentenes arbeid med masteroppgavene, enten det gjelder etiske vurderinger, kontakt med informanter eller selve analysearbeidet.
Samfunnsanalyse (master)
Klimaendring, eldrebølgen, digitalisering og et nytt sikkerhetspolitisk landskap. Dette er bare et lite utvalg av de utfordringene som kjennetegner vår tid. Master i samfunnsanalyse gir deg den faglige ballasten og de analytiske verktøyene du og samfunnet trenger for å møte morgendagens utfordringer.
Les mer om studiet: Samfunnsanalyse heltid / Samfunnsanalyse deltid
