Har alltid hatt lyst til å bli musikklærer

Musikkstudenter spiller på ulike instrument.
Har alltid hatt lyst til å bli musikklærer
Johannes Ryen (20) er fornøyd etter første del av lærerutdanninga i musikk ved Nord universitet i Levanger.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

– Jeg har alltid hatt lyst til å bli musikklærer, forteller Johannes Ryen.

20-åringen fra Os sør for Røros søkte opptak ved ulike musikkutdanninger, men valgte Nord universitet etter å ha vært på opptaksprøve i Levanger.

– Jeg fikk et veldig godt inntrykk av både lærerne og studiet under opptaksprøven. Så da gjorde jeg om prioriteringa og satte Nord-studiet på topp.

Trives på utdanninga

Johannes Ryen fikk studieplass og har nå fullført det første halvåret av Lærerutdanning for praktiske og estetiske fag, musikk. Han forteller at han trives på studiet.

–​ Oppstarten har vært veldig bra. Jeg trives med medstudentene, studiet og Nord universitet.

Det første semesteret hadde han og medstudentene ulike musikkfag som samspill og ensemble, arrangement og komposisjon, samt noe musikkteori.

– Vi har også hatt ei prosjektuke med samisk musikk og kulturforståelse, det var veldig artig. Vi har også hatt andre fag som profesjonsfag, sier han.

Johannes Ryen ved pianoet i et av øvingsrommene på campus.

Godt samhold og gode øvingsmuligheter

Han synes det er veldig greit å være musikkstudent i Levanger, og forteller at det er godt samhold mellom studentene som studerer musikk.

– Vi har et veldig godt forhold til de andre klassene, både sosialt og musikalsk. Eksempelvis har vi spilt huskonserter sammen med folk fra andre klasser. Miljøet her er veldig positivt.

– Hva med mulighetene for å øve?

– Vi har flotte fasiliteter med en god del øvingsrom. Jeg har ikke hatt noe problem med å få øvd på det jeg skal.

Anbefaler studiet til andre

Johannes Ryen er ikke i tvil når han blir spurt om han vil anbefale studiet til andre som vurderer en karriere som lærer i musikk:

– Kjør på, rett og slett. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med å gå her.

Musikkstudenter øver til huskonsert på campus i Levanger.

Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk​

Studiepoeng: 300