Hva har Isabell, Samson og Ole Martin til felles?

Masterstudenter entreprenørskap og forretningsutvikling
Hva har Isabell, Samson og Ole Martin til felles?
Svar: En genuin interesse for gründervirksomhet. Derfor havnet de på Master i entreprenørskap og forretningsutvikling ved Nord universitet i Bodø. Og på en scene i Trondheim.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Etter hvert som høsten gikk, oppdaget de tre at de hadde enda mer til felles, og valgte som team å satse på å utvikle samme oppstartsbedrift: CapriPro. Det er i hvert fall navnet i dag. Så kan det som alt annet bli endret underveis.

Verktøy og idéutvikling

Master i entrepernørskap og forretningsutvikling er skreddersydd for den som vil etablere ny virksomhet, eller jobbe som forretningsutvikler i en allerede eksisterende bedrift. Her utvikler du ferdigheter i praksis, og blir godt rustet for å kunne jobbe som endringsagent eller i egen virksomhet.

– Gjennom høsten jobbet vi med ulike idéer, blant annet gjennom temauker. Vår idé handler om børstemark, sier Isabell Grønnslett (31).

Hun har sin utdanningsbakgrunn fra internasjonal markedsføring, og har blant annet jobbet med markedsføring og journalistikk. Hun har alltid hatt lyst til å starte noe eget, og liker tanken på å se muligheter, ikke begrensninger.

Løser bransjens problem

Og det er nettopp det gruppa har gjort når de har satset på CapriPro og børstemarken. En liten leddorm som i sitt naturlige habitat spiser slam.

Gruppas forretningsidé er å utnytte fiskeslam som settefiskanleggene produserer, og på den måten drive sitt eget oppdrett av børstemark. I idéfasen hadde de kontakt med fagfeltet og forskere, og endte opp med et reelt problem som bransjen aktivt søker å løse.

Team CapriPro i The Babson Challenge
Team CapriPro. Masterstudentene Isabell Grønnslett, Samson Vonen og Ole Martin Flågan (på skjerm) går for et grønt alternativ når de satser på børstemark og proteiner til oppdrettsbransjen. Foto: Inger E. Eftevand Orvin

Omfattende problemstilling

– Børstemarken skal i neste runde bli til protein som kan tilsettes fiskemat, forklarer Samson Vonen (23).

Med sin bakgrunn fra havbruksledelse og praktisk oppdrettsarbeid, er han gruppas fiskefaglige alibi. Han kommer fra gründerfamilie på Vestlandet, og mener det ligger litt i genene å ville skape noe eget.

Som sine medgründere innser han at veien fram er lang, blant annet skal det en lovendring til. I Norge er det nemlig ikke lov å utnytte fiskeslam til produkter som kan relateres til menneskemat, selv ikke indirekte, som i dette tilfellet.

Internasjonal konkurranse

– Idéen vår er også kapitalkrevende, kommer det fra Ole Martin Flågan (22), for anledningen på skjerm hjemme fra Namsos.

Med sin samfunnsvitenskapelige bachelor, driftige folk i familien og oppvekst på kysten, har han med seg en sterk interesse for industri– og næringsutvikling.

Så langt kan vi slå fast at det har gått veien. Gruppa vant nemlig den lokale konkurransen i The Babson Collaborative Global Student Challenge, som er en prestisjetung konkurranse som så langt har engasjert hele 3400 studenter og produsert 900 nye forretningskonsept.

Gruppa gikk videre som en av tre fra landsfinalen ved NTNU. Nå jobbes det med videre presentasjon om konseptet i håp om å få representere Norge videre i den internasjonale konkurransen.

– Fjorårets vinneridé fikk et stipend for å delta i en ukeslang bootcamp i entreprenørskap på Babsons Campus, så hvem vet, smiler de tre.

Master i entreprenørskap og forretningsutvikling

På Master i entreprenørskap og forretningsutvikling lærer du og utvikler ferdigheter som gjør deg godt rustet til å bli en endringsagent. Ved å bruke din kompetanse utviklet i programmet, vil du kunne opprette en ny virksomhet og bidra til innovasjonsprosjekter hos etablerte bedrifter.​

Søknadsfrist: 15. april 2023

Les mer om studiet her