Hvorfor stryker så mange på førerprøven?

Özlem Simsekoglu og Elisabeth Suzen
Hvorfor stryker så mange på førerprøven?
Jo lenger tid det går mellom teorikurset og førerprøven, jo større sjanse er det for å stryke på førerprøven. Dette og andre forhold ved førerprøven og strykprosent har forskere ved Nord Universitet sett nærmere på.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

I en fersk forskningsartikkel har Özlem Simsekoglu og Elisabeth Suzen publisert sine resultater fra forskningen på førerprøven og strykprosent. Den sterkeste predikatoren for de som trengte flere forsøk for å bestå førerprøven, var at det hadde gått lang tid siden de tok teoriprøven.

- Det kan være at trafikkelevene anser seg som ferdig med teorien straks de har bestått teoriprøven. Men hvis ikke teorikunnskapen blir utfordret og kontekstualisert senere i opplæringen, så kan den teoretiske kompetansen svekkes over tid, sier førsteamanuensis Elisabeth Suzen.

Teoriprøven kan tas når man er 17,5 år gammel.

- Det kan være at dette er for tidlig i læringsprosessen når eleven ikke får mulighet til å kontekstualisere teorikunnskapen i faktiske trafikksituasjoner.

Tidligere forskning viser litt ulike funn for hva dette har å si for trafikksikkerheten, men det er mye som tyder på at antallet forsøk en person trenger på å bestå den praktiske førerprøven øker sannsynligheten for å bli involvert i en ulykke i fremtiden.

Eldre elever stryker oftere

Alder er også en faktor. De over 25 år brukte betydelig lengre tid på selve trafikkopplæringen, og de trengte flere forsøk på å bestå teoriprøven og førerprøven sammenlignet med de under 25.

- Dette kan ha med livssituasjonen til de ulike aldersgruppene å gjøre, sier Suzen.

- De yngre trafikkelevene har ofte bedre muligheter for øvelseskjøring med foreldre, og de har gjerne bedre tid til å fokusere på trafikkopplæringen enn de eldre trafikkelevene, som skal få det til å passe inn med jobb og barn, fortsetter hun.

Tidligere forskning viser at både formell og uformell opplæring (øvelseskjøring) bedrer holdningene til sikkerhet og evnen til å evaluere sin egen kjøreatferd i trafikken.

Kvinner og menn

Mannlige trafikkelever har en tendens til å ta teoriprøven senere i opplæringen enn kvinner, noe som er i tråd med tidligere studier som viser at kvinner følger stegene i opplæringsprosessen på en mer strukturert måte enn menn. Ellers var det ikke betydelige kjønnsforskjeller.  ​

Özlem Simsekoglu og Elisabeth Suzen har skrevet artikkelen "What predicts the number of attempts to pass the driving test?​ A case from Norwegian driving education model" som ble publisert i IATSS Research (International Association of Traffic and Safety Sciences). ​