– Jeg vil gi andre de samme spillopplevelsene som jeg har fått!

– Jeg vil gi andre de samme spillopplevelsene som jeg har fått!
Da Inga fra Island for alvor begynte å spille videospill, ble hun nysgjerrig på det arbeidet som lå bak. Det førte henne til Levanger og studiet spill og opplevelsesteknologi.

– Jeg er veldig glad for at jeg kom inn her, sier Inga Sigurros Thorisdottir som kom til Levanger høsten 2024. – Vi lærer utrolig mye interessant, det er gøy å studere noe du virkelig brenner for.

Smilende ung kvinne i lys genser holder i et beachflagg med teksten "play our games".
Play our games! Inga koser seg med å lære å lage de opplevelsene hun selv har hatt glede av. Foto: Øyfrid S. Knudsen

Internasjonalt studentmiljø

Spill og opplevelsesteknologi er ett av tre internasjonale studieprogram innenfor de kreative mediefagene på Levanger. Hit kommer studenter fra hele verden for å lære film- og TV-produksjon, spilldesign og CG art og animasjon.

– I min klasse er ca halvparten nordmenn, mens de andre kommer fra mange ulike land, forteller Inga.

– Det skaper et veldig spennende og sosialt miljø. Det er også fint å ha mange studiekamerater rundt seg som er i samme situasjon. Vi kom hit alene, vi må stå på egne bein og kan ikke bare reise hjem i helgene. Vi er en god støtte for hverandre.

Tre studenter, en gutt og to jenter, i hvite T-skjorter og nøkkelbånd, gjør V-tegn med fingrene.
Internasjonalt miljø: Inga (t.h.) med to av sine medstudenter - Hilmir Snær Guðmundsson fra Island og Ariana Roxana Dragota fra Romania. Under konferansen Nord Entertainment Week bidro de alle som frivillige. Foto: Øyfrid S. Knudsen

Spillinteressen vokste

Da Inga var 20 år flyttet hun til Danmark for å gå på folkehøgskole, og der traff hun kjæresten sin. Det var også da hun for alvor ble interessert i spillutvikling.

– Jeg fikk en Nintendo DS da jeg var ni år, men ut over det spilte jeg ikke noe særlig bortsett fra litt Minecraft med vennene mine på videregående skole. Det var først etter videregående jeg virkelig begynte å game, og da ble jeg fort veldig nysgjerrig på hvordan slike spill egentlig lages, forteller hun.

– Jeg begynte å tenke på alle menneskene som står bak spillene, og skaperne som lager disse opplevelsene for oss. Og jeg ville på en måte gi noe tilbake og bidra til å holde det gående. Jeg har lyst å gi andre den opplevelsen jeg har fått, fordi det har vært veldig gøy, sier Inga.

Mor tipset om Nord

Både hun og kjæresten begynte derfor å se etter videre utdanning innenfor fagområdet. Og da fikk Inga et tips fra sin mor.

– En venninne av moren min hadde en sønn som nettopp var ferdig på spill- og opplevelsesteknologi her på Nord. Moren min tenkte umiddelbart at det måtte være noe for meg. Jeg syntes det så veldig bra ut, så da søkte jeg og kom inn, smiler hun.

Det angrer hun ikke på i dag. – Jeg har det veldig gøy med studiene, og trives godt i Levanger. Det er en vakker by, ikke for stor og ikke for liten. Og det er så fin beliggenhet her ved fjorden, sier hun og ser ut mot stranda like nedenfor campus.

Jeg begynte å tenke på alle menneskene som står bak spillene, og skaperne som lager disse opplevelsene for oss. Og jeg ville på en måte gi noe tilbake og bidra til å holde det gående.

Inga Sigurros Thorisdottir, student på spill og opplevelsesteknologi

Allerede etter det første halve året har hun fått et godt innblikk i det hun var nysgjerrig på innenfor faget.

– Der så mye mer bak et spill enn det man tror, sier hun. – Du må kunne mye om programmering bare for å få en figur til å flytte seg fra en side av skjermen til den andre. Da kan du tenke deg hvor mye kunnskap som kreves for å lage dagens avansert spill med høykvalitetsgrafikk og uendelig med muligheter. Her kreves spesialister innen design, programmering, 3D-modellering, animasjon og så videre.

– På første året i studiet er vi innom veldig mange av disse fagfeltene, slik at vi skal få en bred forståelse. Siden kan vi fordype oss mer.

Se video om studiet: Her får du et lite innblikk i hva det innebærer å være student på spill og opplevelsteknologi ved Nord universitet.

Simulerer spillutviklingsteam

Å lage egne spill er en stor del av pensum på studiet, der studentene blant annet samarbeider i det som kalles «Game Lab». – Dette er en slags jobbsimulator, der vi jobber sammen i utviklerteam som ligner de en finner i spillbransjen, forteller Inga.

Her får studentene ulike roller og skal sammen pitche ideer, lage prototyper og få grunnleggende kunnskap om storytelling.

– Vi har også spillhistorie, og akkurat nå jobber mitt team med å designe et spill inspirert av den første versjonen av Animal Crossing, som kom i 2001.

Selv om de fleste på studiet har en bakgrunn som er relatert til gaming-verdenen, presiserer Inga at en ikke trenger spesiell kunnskap fra før for å ta studiet.

Ung kvinne i hvit genser sitter med en laptop foran seg og ser mot kamera.
Ikke nødvendig med forkunnskaper: Inga kunne ingenting om verken programmering 3D-modellering eller animasjon da hun startet, men det trengte hun heller ikke. I løpet av første semester har hun lært nok til å både modellere figurer og lage noen enkle spill. Foto: Øyfrid S. Knudsen

– Vi lærer alt fra scratch, sier hun. – Jeg kunne ingenting om programmering, 3D-modellering eller animasjon, men nå har jeg laget to spill selv allerede, riktignok enkle, men det er veldig gøy at jeg kan få det til, smiler hun og åpner laptopen der et avansert program åpenbarer seg.

En tøff bransje, men med mange muligheter

Inga tror kunnskapen hun får i studiene vil åpne mange dører i framtiden.

– Spillindustrien er veldig stor, og publikum krever bare mer og mer. Gamerne er utålmodige og vil hele tiden ha noe nytt, forventer at bugs fikses kjapt og at spillene oppdateres ofte.

Hun er likevel klar over at konkurransen kan være hard. – Det finnes så mange spill der ute, og å skape noe nytt og unikt er vanskelig. Så du må virkelig være kreativ for å nå langt, sier hun.

Samtidig er det flere andre arenaer i samfunnet der spillutviklere, animatører og kreatører er ettertraktede. – Kunnskapen vi får her i studiet kan brukes til mye, ikke bare til å lage underholdning for underholdningen skyld.

– Innenfor utdanning, helse, markedsføring og webdesign brukes elementer av spill og programmering. Mange digitale læremidler er i bunn og grunn spill, ta for eksempel språklæringsappen DuoLingo, det er jo teknisk sett et spill, påpeker hun.

Ung smilende kvinne i hvit genser står foran en type steintrapp/amfi.
Oppfordrer andre til å finne sitt drømmestudium: Ikke studer bare for å studere, finn ut hva du er mest interessert i, oppfordrer Inga Thorisdottir. Foto: Øyfrid S. Knudsen

– Jeg ser for meg å jobbe litt som frilanser først, for å få en følelse av bransjen. Det vil også gi meg mulighet til å reise rundt, og jeg kan jo egentlig jobbe fra hvor som helst, smiler hun.

Men før det har hun tenkt å nye studentlivet i Levanger til fulle, og kose seg med at hun studerer noe hun virkelig brenner for. Det vil hun oppfordre alle søkere til å gjøre også.

– Ikke studer bare for å studere, finn noe du virkelig er interessert i, oppfordrer hun.

Våre kreative studier: Drømmer du om å bli musiker, skuespiller eller filmskaper, eller vil du jobbe med animasjon eller lage dataspill? Ved Nord universitet har du muligheten!

Spill og opplevelsesteknologi (bachelor)

Drømmer du om å skape nye univers ved hjelp av teknologi og kreativitet? I dette studiet lærer du å utvikle spill og andre digitale produkter som gir opplevelser og læring.

  • Oppstart: Høst 2025
  • Studiepoeng: 180
  • Studiested: Levanger
  • Undervisningsspråk: Engelsk
  • Søknadsfrist: 15. april 2025 kl. 23:59

Les mer om studiet!