Tidligere i år sendte Nord universitet inn en søknad til Kunnskapsdepartementet (KD) om pilotering av ny modell for grunnskolelærerutdanning 1.-10. på Nesna.
Bakgrunnen for søknaden var tydelige signaler fra flere kommuner om at de ønsket lærere med undervisningskompetanse i flere fag. De hadde også behov for lærere som kan undervise på flere trinn
En gladnyhet både for Nord universitet og mange kommuner
I dag kom svaret flere har ventet på i spenning: Nord universitet får starte forsøksordningen. Kunnskapsdepartementet gir klarsignal for opptak på grunnskolelærerutdanning 1-10 på Nesna både i 2025, 2026 og 2027.
– Dette er en god nyhet for Nord universitet og for mange kommuner. Vi lytter til kommunenes behov og vi gleder oss til å starte opp, sier Rose Martin, dekan ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag.
Med den nye utdanningen får arbeidslivet lærere med undervisningskompetanse i inntil fem fag, som kan undervise på alle trinnene i grunnskolen.
Lang erfaring med samlingsbaserte utdanninger
Piloten master grunnskolelærerutdanning 1-10 blir en samlingsbasert utdanning med nettstøtte. Utdanningen er en heltidsutdanning og underlegges samme faglige kvalitetskrav som øvrige grunnskolelærerutdanninger i landet.
Vi har ventet på svaret fra Kunnskapsdepartementet, og i dag er vi begeistret!
Anne Mette Rosø, Nord universitet
– Vi har lang erfaring med samlingsbaserte utdanninger, både grunnskolelærerutdanninger og barnehagelærerutdanninger. Vi har ventet på svaret fra Kunnskapsdepartementet, og i dag er vi begeistret!, sier Anne Mette Rosø ved Nord universitet. Rosø ledet arbeidsgruppa som har jobbet frem den nye utdanningen.
Utdanningen gjør det mulig å velge en bredere fagkrets samtidig som en spesialiserer seg i et masterfag.
Mye praksis og arbeid mellom samlingene
Utdanningen har 110 dager med praksis og tre til fire ukesamlinger hvert semester. Samlingene er på Nesna. Mellom samlingene arrangeres det nettstøtte og seminarer samt at det legges opp til eget arbeid.
– Utdanningen passer både for de unge og de mer voksne studentene. Studenter som følger slike utdanningsløp melder tilbake om at de får et godt sosialt fellesskap både under samlingene og gjennom kollokvienettverk, sier Rosø.
Hun opplyser at det også blir et styrket praksisløp i utdanningen, gjennom at forsknings- og utviklingsarbeidet gjennomføres i samarbeid med skoler og universitetsskoler.
Ei unik utdanning med stort rekrutteringspotensial
Gjennom rekrutteringssatsingen LæreriNord samarbeider Nord universitet med kommuner i Nordland og Trøndelag om rekruttering til lærerutdanningene. Fotballklubben Bodø/Glimt og bedriftsnettverket Action Now har også engasjert seg i LæreriNord. I tillegg har Østerdalsnettverket gitt støtteerklæring til forsøksordningen.
– Nå må vi alle jobbe godt for å gjøre den nye utdanningen kjent og sørge for et skikkelig rekrutteringsløft, sier Vegar Sellæg, prodekan utdanning ved Nord universitet og legger til at denne utdanningen er unik og har nasjonalt rekrutteringspotensial.
Kommuner i Norge hyller satsingen
Oppvekstsjef i Hadsel kommune i Vesterålen, Line Jeanette Pedersen, var en av dem som jublet da hun hørte at Nord universitet hadde søkt om 1-10.-pilot. Nå jubler hun enda mer.
– I dag er lærerstudentene veldig spesialiserte. For oss som har 1-10.-skoler er det vanskelig å kunne tilby et stort fagmiljø for disse. Vi er avhengige av å ha lærere med en bredere kompetanse når de kommer ut, så dette var virkelig gode nyheter, sier Pedersen.
Annette Åsland, rektor på Utskarpen barne- og ungdomsskole i Nesna kommune hyller også satsingen.
– Det er viktig å ha et bredt spekter av fag for en nyutdannet lærer. Vi trenger lærere som er rustet til å ta ulike fag og ulike trinn til enhver tid, sier Åsland.
Også utenfor regionen tas nyheten godt imot. Mette Halvorsen Hornseth er daglig leder ved Tynset studie- og høgskolesenter.
– Dette er veldig positivt. Det er så mange distrikter i Norge som har små skoler. Denne vil vi bidra med markedsføring av. Jeg tror det kan komme søkere her fra Nord-Østerdalen, sier Hornseth, som allerede er i et samarbeid med Nord universitet om et emne om pedagogikk i fådelte skoler.
Fakta om pilot grunnskolelærerutdanning 1-10:
- Den gir lærerkandidater med undervisningskompetanse i inntil fem fag (dagens 1-7.-utdanning og 5-10.-utdanning gir undervisningskompetanse i fire og tre fag)
- Det er en heltidsutdanning
- Det er en samlingsbasert utdanning med nettstøtte
- Studentene får minst 30 studiepoeng i alle fag
- I fagkretsen ligger norsk, matematikk og engelsk. Andre skolefag kan også velges.
- Det blir faglig fordypning i masterfaget
- Det blir 110 dager praksis
- Det blir et styrket samarbeid med skoler og universitetsskoler