Lærerinord på Hitra og Frøya

Ida ved Guri Kunna vgs
Lærerinord på Hitra og Frøya
Lærerinord fortsetter sin reise i Trøndelag, og 27. mars gikk turen til Sistranda i Frøya kommune.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Første stopp på programmet var Guri Kunna videregående skole på Hitra. Her traff vi rådgiver Ola Johan Vigdal, som selv har vært student ved lærerutdanninga på Levanger. Vi fikk anledning til en prat med elevene hans om våre utdanninger.

• Siden jeg selv har vært student på Levanger, er det naturlig for meg å framsnakke Levanger når vi diskuterer utdanning, sier Vigdal.

Kveldsmøte på Sistranda

Deretter gikk turen til Frøya kultur- og kompetansesenter på Sistranda hvor vi hadde møte med representanter for oppvekstsektoren på Hitra og Frøya i tillegg til påmeldte innbyggere.

Vil ta grunnskolelærerutdanning

Marthe Rønning Opsal (28) er utdannet apotektekniker, men jobber i dag som kontaktlærer for 4. trinn ved Sistranda barneskole. Hennes største ønske er å kunne få tatt utdanning som grunnskolelærer.

• Jeg er jo utdannet apotektekniker, men det er i skolen jeg ønsker å jobbe. Dessverre er det umulig for meg å kombinere jobb og familie med utdanning slik utdanningstilbudene er akkurat nå, sier Rønning Opsal.
hitra-frøya
Fra venstre Tone Jørgensen (35), Zivile Vainoriene (36), Marthe Rønning Opsal (28)

Kabalen går ikke opp

Tone Jørgensen (35) jobber som barne- og ungdomsarbeider ved Knarrlaugsund oppvekstsenter. Ønsket er å kunne starte 5-årig grunnskolelærerutdanning.

• Med to barn på henholdsvis 8 mnd. og 5 år, og en samboer i turnusarbeid går familiekabalen dessverre ikke opp, sier Jørgensen.

Zivile Vainoriene (36) er fra Litauen og har en bachelor i matematikk. Hun jobber som barne- og ungdomsarbeider i barnehage, og ønsker seg barnehagelærerutdanning.

• Jeg er gift og har to barn. Det lar seg ikke så lett kombinere med både jobb og utdanning, sier Vainoriene.

Jobber intensivt med å forbedre tilbudene

Vegar Sellæg, prodekan for utdanning ved lærerutdanninga hos Nord universitet, er klar over utfordringene for denne målgruppen. Han sier at det viktigste for Nord universitet er å sikre at barn i hele regionen undervises av godt kvalifiserte lærere. Nedgang i barnekull vil redusere det fremtidige behovet for lærere noe, men ses det samtidig på den dramatiske nedgangen i antall grunnskolelærerstudenter de siste årene, vil utfordringen med rekruttering av lærere forverre seg ytterligere i framtiden.

• Økt lærermangel vil kunne forsterke forskjellene på tilgang til god opplæring mellom «by og land». Nord universitet jobber intensivt med å gjøre lærerutdanning tilgjengelig for alle i hele vår region, uavhengig av bosted, understreker Sellæg.