21 SEA-EU studenter fra SEA-EU universitetene i Malta, Gdansk, Brest, Split, Kiel og Cadiz deltok i slutten av april på en intens samlingsuke ved studiested Nesna i strålende Helgelandsvær.
Hva er et "Blended Intensive Programme"?
En BIP - Blended Intensive Programme er et tiltak som finansieres av Erasmus+ hvor en gruppe studenter kombinerer kortere fysisk mobilitet med en obligatorisk virtuell komponent. Innenfor universitetsalliansen SEA-EU er planen at Nord skal tilby en årlig SEA-EU BIP årlig spesifikt for alliansestudenter.
Ansattutveksling inspirerte til kursplanlegging
BIP-emnet “Utdanning for bærekraftige kystsamfunn” (5 ECTS) arrangeres i samarbeid mellom tre universiteter i alliansen, og ble utviklet av Heidi Vinge og Kaja S. Hegstad i samarbeid med Mark Mifsud ved Universitetet i Malta.
Planleggingen skjøt fart i etterkant av et Erasmus+-ansattoppholdhos sistnevnte høsten 2023.
– Vi fant mange felles interesser og utfordringer, og ble ganske raskt enige om å forsøke å lage et felles didaktikk-emne, sier Heidi Vinge.
Vår 2023, da Enhet for Internasjonalisering oppfordret fagmiljøene til å arrangere en BIP, var det bare å hive seg rundt. Etter søknad om Erasmus+- finansiering, emnebestilling og studieplanarbeid i stor hastighet, sto emnet klart til å kjøres i gang.
En studietur langs kysten
8. april 2024 var den første av tre nettbaserte samlinger, før studentene tok turen til ei ukes fysisk samling i Norge 22.-26. april. Den startet med en tur i Hurtigruta fra Trondheim til Nesna.
–Det handler om å utnytte fortrinnet vi har som Norges lengste universitet, med studiesteder langs vår lange kyst. I tillegg fikk studentene virkelig oppleve kystsamfunnene med deres unike geografi på nært hold, sier Heidi Vinge.
Emnet er det første som fakultetet gjennomfører som partner i universitetsalliansen SEA-EU, og ble også en anledning til å styrke samarbeidet på tvers mellom studiesteder og fagmiljø innad i Nord.
SEA-EU-kafé med aktiviteter
I løpet av uka ble det også arrangert en "SEA-EU-kafé" for studenter, ansatte og andre interesserte. Deltakerne fikk informasjon om Nords rolle og bidrag i SEA-EU-alliansen. De bet seg spesielt merke i at Nord piloterer bygging av felles studieprogram som “Bachelor in Sustainable Blue Economy“ og “Master in Sustainable Management of Organisations” sammen med andre SEA-EU universiteter.
Kathrine Fosshei, Mette Gårdvik, Karin Stoll og Wenche Sørmo bidro i halvdagskonferansen, og med uteskoledidaktikk i strandsonen. Studentene fikk også lage fiskekaker da de jobbet med kunnskap om lokale matsystemer gjennom praktiske ferdigheter.
Pionerarbeid
– Å opprette slikt emne har krevd mye, særlig siden dette er nybrottsarbeid og går parallelt med mer etablerte rutiner og systemer for ordinære emner og studieløp. Det frister likevel til gjentagelse, sier Heidi Vinge.
– Anne Mette Bjørnvik Rosø, faggruppeleder for Samfunnsfag og RLE (religion, livssyn og etikk) har virkelig vært en klippe i det hele. Det hadde ikke vært mulig uten hennes evne til å ordne opp og løse utfordringer. Vi vil også takke alle som har hjulpet oss med å administrere dette, avslutter Vinge.
Nesna var en perfekt plassering
De internasjonale faglærerne og studentene beskrev Nesna som en oase av stillhet og natur, som skapte en ramme de ikke var vant til å ha til sin undervisning i det daglige.
Student Ramona Mercieca from the University of Malta er veldig fornøyd med oppholdet:
– Å delta på kurset i Nesna var en utrolig berikende opplevelse. Fra engasjerende foredrag til utendørsøkter ved havet, strandrydding, EkoArt, fisketur, matlagingsøkter og historiefortelling – hvert aspekt var godt planlagt og ga oss nye perspektiver innen bærekraftig kystliv.
– Overnattingen på Nesna var utmerket, med rene, komfortable rom og praktisk beliggenhet, og turen med Hurtigruten forsterket den samlede opplevelsen. Jeg er virkelig takknemlig for at jeg fikk muligheten til å delta i dette enestående programmet, sier Mercieca.