Liv kåret til en av landets fremste tech-kvinner

Liv Oftedal Rossow
Liv kåret til en av landets fremste tech-kvinner
Ti år etter at hun gikk ut av siviløkonomutdanningen kan Liv Oftedal Rossow allerede se tilbake på en spennende karriere. Nylig ble 34-åringen kåret til en av Norges 50 fremste Tech-kvinner.

Mye har hendt siden Liv Oftedal Rossow startet på bachelorutdanningen i økonomi og ledelse ved Handelshøgskolen Nord (HHN).

Etter bachelorstudiet fortsatte hun på Master of science in Business (siviløkonomutdanningen) med spesialisering i finans, ved siden av at hun i en periode var leder for Handelshøgskolens Studentforening Nord.

– Digital teknologi essensielt

I dag jobber hun med teknologi og teknologiutvikling, og er leder for Helsedata i Oslo, som er et samarbeid mellom Helseetaten og Oslo Origo. Produktområdet hun har ansvar for utvikler e-helse-løsninger for å bedre informasjonsflyten på tvers av helsesektoren.

Nylig ble Liv kåret til en av landets 50 fremste tech-kvinner, i den årlige kåringen til NHO-foreningen Abelia og kvinnenettverket ODA. Målet med den årlige begivenheten er å inspirere flere kvinner til å jobbe med teknologirelaterte yrker ved å vise mangfoldet i bransjen.

– Jeg er veldig takknemlig for å være i selskap med så mange dyktige kvinner. Kåringen retter et søkelys mot kvinner i teknologibransjen, og der vet vi at kjønnsbalansen fortsatt er ujevn. Jeg er opptatt av mangfold i alle yrker, og behovet blir ikke mindre når digital teknologi er en essensiell del av hverdagen vår; hvordan vi tilegner oss kunnskap, kompetanse og leverer produkter og tjenester, sier Liv i et intervju på nettsidene til Oslo kommune.

Analyse, prosjektledelse og digitalisering

– Jeg trivdes veldig godt i Bodø og med fordypningsfagene vi hadde der, mimrer hun når vi slår på for å gratulere henne.

Liv forteller at hun etter studiene flyttet tilbake til hjembyen Oslo, og at den første jobben hun fikk der var i et selskap som driver med management consulting.

– Der fikk jeg tidlig mye ansvar, slik man ofte får i mindre selskaper, forteller hun.

I studietiden fordypet Liv seg blant annet i faget økonometri, som er en form for kvantitativ analyse som bygger på kombinasjonen av økonomisk teori, matematikk og statistikk. Både det, og spesialiseringen i finans, har hun hatt god nytte av etterpå.

– Jeg jobbet en stund som analytiker, og etter hvert også med prosjektledelse. Selskapet jeg startet i satset mye på RPA-teknologi, som står for Robotic Process Automation. Denne teknologien har etter hvert blitt veldig populær, og selskapet jeg var tilknyttet var veldig tidlig ute i Norge - både med å jobbe med og tilby den teknologien, sier hun.

Fremoverlente etater

Etter hvert bar karriereveien videre til offentlig sektor.

Først til Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), som senere har blitt Digitaliseringsdirektoratet.

En av hovedoppgavene til direktoratet er å bidra til en raskere og mer samordnet digitalisering av offentlig sektor, og her ble det for Liv enda mer jobbing med teknologi og digitalisering.

– Jeg var i direktoratet i et par år, og ble godt skolert i forvaltningen. Vi hadde blant annet samarbeid med NAV, Lånekassen, Skatteetaten og andre store etater som har vært veldig fremoverlent på digitalisering, forteller hun.

Før det bar over i den lederstillingen hun har i dag, har hun underveis også jobbet mye med koronahåndteringen i Oslo.

Lærte mye av koronahåndteringen

– Det var en voldsom jobb. I den etaten jeg jobbet i, var omtrent halvparten av staben involvert i håndteringen av pandemien. Jeg fikk mye ansvar under pandemihåndteringen, samtidig som jeg fikk en hurtiginnføring i helsesektoren og e-helse som domene. Det lærte jeg veldig mye av. Når Oslo kommune i etterkant bestemte seg for å opprette en ny og permanent satsing på e-helse, så ble jeg etter hvert leder for den, fortsetter hun.

I dag leder Liv tre ulike digitale team, som jobber både nasjonalt, regionalt og lokalt i Oslo.

– Det er en veldig spennende og givende jobb, sier hun.

Selv om det aldri er godt å vite eksakt hvor et karriereløp bærer, er hun ikke i tvil om at hun vil anbefale andre å stå løpet ut – og også ta en masterutdanning.

– Nå kjenner ikke jeg dagens utdanningstilbud godt nok til å vite hvordan det er i dag, men det har de siste årene vært mye snakket om hvor viktig det er å fokusere enda mer på teknologi, og det er noe jeg er opptatt av og enig i. Teknologi utgjør en stor del av hverdagen vår, og jeg tror det er viktig å inkludere dette i alle typer utdanning, enten man utdanner seg som økonom, lærer eller sykepleier.

Siviløkonom (Master of Science in Business)

5-årig eller bachelor + master

Går du med en gründerdrøm, eller ønsker du å tilegne deg kunnskaper du kan få bruk for som leder? Vil du lære mer om hvordan du kan utvikle gode løsninger som kan drive virksomheter fremover? Eller ser du for deg en spennende karriere på børsen, eller i et multinasjonalt selskap? Da er dette studiet for deg.