– Må hell og lykke følge deg og ditt mannskap

Dåp av PIA
– Må hell og lykke følge deg og ditt mannskap
Kystforskningsfartøyet «Prinsesse Ingrid Alexandra» – PIA, som hun kalles, ble fredag døpt og ønsket hell og lykke i sine framtidige tokt langs kysten av Nord-Norge.

– PIA er på mange måter våre drømmers fartøy, sier forsker Tina Kutti ved Havforskningsinsituttet, idet PIA fredag døpes på kaia i Bodø og ønskes hell og lykke til både henne og mannskapet i all sin framtid.

Fartøyet er et moderne og høyteknologisk forskningsskip, hvis mål er å bidra til forskning og utdanning om kystsonen i Nordland, Troms og Finnmark. En kystsone som forskere og samfunn per i dag har lite kunnskap om.

Samtidig presses det på med aktiviteter som kan påvirke mangfoldet i den skogen som finnes på havbunnen.

Studenter på tokt

Gudmor Mari Sundli Tveit, direktør i Norges forskningsråd, tror PIA vil få stor betydning både nasjonalt og internasjonalt.

– Det er stort behov for mer kunnskap om havet. Derfor er PIA et veldig viktig fartøy. Vi har andre forskningsskip, men vi har for lite kunnskap om kystsonen. Derfor er vi så glade og stolte over å få et skip til forskning og utdanning om fjordene, sier Tveit.

Fartøyet eies av Havforskningsinstituttet i samarbeid med Nord universitet. Skipet har hjemmehavn i Tromsø, en besetning på fire og kan ta inntil ti forskere og studenter per tokt.

Professor Henning Reiss ved Fakultet for biovitenskap og akvakultur (FBA) ved Nord universitet, forteller at FBA allerede kommende høst planlegger å ta studenter med på et tokt.

​​​​​Rektor Hanne Solheim Hansen ved Nord universitet ​understreker betydningen PIA vil ha for både forskere og studenter. Foto: Lise Fagerbakk​

Internasjonal forskning

Rektor Hanne Solheim Hansen ved Nord, kom til arrangementet med gaver til både kaptein Rune Kleppe og gudmor Tveit.

– Neste år skal vi innvie Blått bygg på campus Bodø. Sammen med Mørkvedbukta forskningsstasjon gir dette oss en større bredde og tyngde i vårt arbeid og vårt tilbud til studentene. Så gratulerer til den nordlige kyststripen, sier Hansen.

​Kaptein Rune Kleppe og maskinssjef Bård Erik Bentzen ga interesserte en grundig omvisning i skipet. Om motorrommet har maskinsjefen bare en ting å si; den får 10 av 10 poeng. Foto: Lise Fagerbakk

Prodekan Kiron Viswanath ved FBA, husker på sin side en tid hvor forskerne ved FBA kun hadde en fiskebåt som forskningsfartøy.
– I dag er vi en stolt medeier i PIA. Vi kommer til å bli vitne til internasjonal forskning. Jeg ønsker å benytte anledningen til å takke den norske regjeringen for sitt økonomiske bidrag, sier han.

Statsråd Bjørnar Skjæran var også til stede under dåpen.

Navnet til forskningsskipet «Prinsesse Ingrid Alexandra»​ er godkjent av Kongehuset. Det samme er forkortelsen PIA. Skipet vil trafikkere langs kysten, inntil 20 nautiske mil ut fra kystlinjen. Dette tilsvarer rundt 37 kilometer.​

​Det var godt oppmøte på Jakhelln Brygge i Bodø da Kystforskningsfartøyet Prinsesse Ingrid Alexandra ble døpt. Foto: Lise Fagerbakk

PIA på havet

«Prinsesse Ingrid Alexandra»​​ på tokt. Foto: Sebastian Loraas.​​

Fakta om PIA

Lengde: 35 meter

Bredde: 10 meter

Dypgang: 3,5 meter

Fart: ca 10 knop

Tonnasje: ca 500 bruttotonn
Pris: 110 millioner kroner

Områder om bord:

A-ramme på hekk. Arbeidsdekk, garderobe, messe og undervisningsrom, akustikksenter, IKT-rom, operasjonsrom, utkikk og dykkerplattform, undervannssensorer, vinsjer og tråldører.  ​​

Kjerneaktiviteter om bord på skipet vil være datainnsamling, prøvetaking, utsetting og opptak av bøyer og rigger. Fartøyet vil også bli tilrettelagt for undervisning.  Fartøyet får hjemmehavn i Tromsø og skal benyttes av Havforskningsinstituttet og Nord universitet.

Fartøyet ble bygd ved Holland Shipyard. ​​