Nord universitet Handelshøgskolen arrangerte nylig et intensivt femdagerskurs i institusjonell teori. Kurset samlet 15 doktorgradsstudenter fra hele 11 forskjellige land.
Selv om emnet kan virke akademisk ved første øyekast, gir det verdifull innsikt for alle som ønsker å forstå hvordan samfunnet fungerer.
(ikke tid til å lese hele artikkelen? Se video-oppsummeringen under!)
Førsteamanuensis Evgenii Aleksandrov forklarer:
– Institusjonell teori hjelper oss å forstå hvorfor organisasjoner og mennesker oppfører seg som de gjør. Den avdekker det irrasjonelle i handlingene våre.
Dette perspektivet utfordrer vår forståelse av samfunnet.
– Vi vet at institusjoner spiller en viktig rolle, sier professorene Anatoli Bourmistrov og Katarina Kaarbøe, som begge underviste på kurset.
– Institusjonell teori handler om normer og verdier, og hvordan vi mennesker opptrer.
Ofte tar vi ting for gitt uten å reflektere over hvorfor vi gjør som vi gjør.
De tre understreker at feltet er særlig relevant for doktorgradsstudenter.
Når studentene forsker på ulike fenomener, gir kurset dem nye verktøy for å forstå disse på en annerledes måte.
Det internasjonale lærerteamet rapporterte om livlige diskusjoner og nye bekjentskaper blant deltakerne. Men hva mener studentene selv?
Synes kurset burde vært obligatorisk
Luiz Andrade, opprinnelig fra Brasil og nå doktorgradsstudent ved Tampere University i Finland, forsker på hvordan byråkrater påvirker sosialpolitikk.
– Jeg mener dette burde være et obligatorisk kurs, sier han.
– Selv i publiserte artikler ser man ofte forfattere som tar for seg institusjonalisme, men der noe mangler eller er dårlig forklart. Her faller brikkene på plass.
Wen Xibei, en fersk doktorgradsstudent fra Kina som studerer bærekraftig omstilling i transportsektoren, opplevde kurset som «eye opening».
– Det ga meg verdifull innsikt i hvordan man kan se dette fra et styrings- og ledelsesperspektiv, forteller hun.
– Ga en flott innfallsvinkel
Lise-May Sæle fra Norges Handelshøyskole, som studerer hybride organisasjoner, understreker kursets relevans:
– Det er utrolig spennende med gode forelesninger og diskusjoner. Planen min er å bruke noe av dette inn i det analytiske arbeidet av avhandlingen min.
Marco Roth fra University of Tampere legger til:
– Institusjonell teori gir oss en flott innfallsvinkel for å forstå hvordan samfunnet fungerer, ved å utforske sammenhengen mellom strukturer og aktører.
Fornøyd med uka
De ulike bakgrunnene til studentene viser bredden i anvendelsesområdene for institusjonell teori, fra transport og byråkrati til hybride organisasjoner.
Når arrangørene ser tilbake på uken, er de svært fornøyde med utfallet av kurset.
Førsteamanuensis Evgenii Aleksandrov bemerker:
– Studentene var veldig nysgjerrige på hva institusjonell teori egentlig går ut på, og ikke minst hvordan de kan bruke det i sin egen forskning.
Professor Anatoli Bourmistrov sier avslutningsvis:
– Vi hadde mange gode diskusjoner med studentene. De kom hit med mye motivasjon. Jeg håper dette kurset vil hjelpe dem å løfte forskningsprosjektene sine til nye høyder.
Kurset ble arrangert i samarbeid mellom Nord universitet Handelshøgskolen og partnere fra nordiske universiteter (Högskolan Kristianstad, Sverige, og Tampere University, Finland). Les mer i faktaboksen.
Fakta om kurset
- Målet med kurset er å lære om og reflektere over moderne retninger innen institusjonell teori og deres anvendelse i ledelses- og regnskapsforskning. På lang sikt søker kurset å bidra til utviklingen av doktorgradsstudenters analytiske ferdigheter og dermed legge til rette for flere individuelle og felles internasjonale publikasjoner av forskere fra nordiske land.
- Kurset støttes økonomisk av Norges forskningsråd (EduSmart-prosjektet) og Nordic Academy of Management (NFF).
- Kurset hadde 15 studenter fra 11 land i 2024.
- Internasjonalt lærerteam fra Norden:
- Anatoli Bourmistrov (Professor, Nord universitet Handelshøgskolen, Norge)
- Daniela Argento (Førsteamanuensis, Högskolan Kristianstad, Sverige)
- Evgenii Aleksandrov (Førsteamanuensis, Nord universitet Handelshøgskolen, Norge)
- Giuseppe Grossi (Professor, Nord universitet Handelshøgskolen, Norge; Högskolan Kristianstad, Sverige)
- Jan-Erik Johanson (Professor, Tampere University, Finland)
- Jarmo Vakkuri (Professor, Tampere University, Finland)
- Katarina Kaarbøe (Professor, Norges Handelshøyskole, Norge)