Mikroalger kan trolig brukes i fôr til steinbit

Flekksteinbit i et kar
Mikroalger kan trolig brukes i fôr til steinbit
Flekksteinbit vokser like bra med innblanding av mikroalger i fôret som med andre, tradisjonelle dietter basert på  fiskemel og planteprotein.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det viser forsøk i forbindelse med doktorgradsarbeid utført av stipendiat Helene Rønquist Knutsen ved Nord universitet, for øvrig de første forsøkene som er gjort for å teste bruk av mikroalger som fôringrediens for flekksteinbit overhodet, sier Knutsen.

– I dette PhD prosjektet har vi vurdert innblanding av mikroalger i fôret til flekksteinbit i to forsøk, sier Knutsen.

Mikroalger er encellede mikroskopiske organismer som finnes i naturen, men som også produseres kommersielt. De kan produsere biomasse fra karbondioksid og sollys i såkalte fotobioreaktorer. Det produseres om lag 15000 tonn mikroalger på verdensbasis i dag, forklarer Knutsen.

Stipendiat Helene Rønquist Knutsen: Har studert bruk av mikroalger i dietten til flekksteinbit. Foto: Frida Bringslimark.

– Disse algene er rike på viktige Omega 3 fettsyrer, og på protein, som har gunstig virkning på helsa vår. Brukt i fôr til oppdrettsfisk tilfører det disse stoffene til fisken. Mikroalger finnes også som helsekostprodukter, sier hun.

Testet ut to ulike arter mikroalger

I det første forsøket så forskeren på effekten av erstatning av fiskemel med graderte nivåer av mikroalgen Scenedesmus obliquus. I det andre forsøket vurderte forskeren effekten av erstatning av en blanding av fiske- og plante-baserte ingredienser med mikroalgen Nannochloropsis oceanica.

– Resultatene er svært lovende. I begge forsøkene hadde steinbiten sammenlignbar vekst med det som tidligere er blitt rapportert for flekksteinbit av tilsvarende størrelse, sier Knutsen.

Det er ikke snakk om at mikroalger skal erstatte fiskemel- og fiskeolje, eller plantebaserte ingredienser i fôret fullt ut, forklarer forskeren.

– Vi kan konkludere med at flekksteinbit har et lovende potensiale for å tolerere mikroalger i fôret. Videre at moderat nivå, rundt 15%, av mikroalger i fôret kan ha positive effekter på fettsyresammensetningen av fisken og potensielt også muskelvekst, fiskehelse og antioksidant-kapasitet, sier Knutsen.

Mer bærekraftig oppdrettsnæring

Hun forklarer at med et voksende volum av oppdrettsfisk blir det ytterligere press på å få redusert bruk av fiskemel- og olje fra villfanget fisk som en viktig del av fôret i oppdrettsfisk, fordi bestandene av villfisk ikke øker tilsvarende.

Dessuten kan villfisk benyttes direkte som menneskemat, i stedet for å brukes som fôringredienser for oppdrettslaks eller andre oppdrettsarter. Dette er også årsaken til at bruk av plantebaserte ingredienser i fiskefôr har økt i løpet av de siste tiårene, sier Rønquist.

– Samtidig vet vi at verdens befolkning er forventet å øke til over 9 millarder innen 2050, og derfor vil fisk bli viktigere for matsikkerhet og god ernæring, legger Knutsen til.

Flekksteinbit kan bli den nye oppdrettsarten

– Under forsøkene ble det ikke observert negative virkninger på fisken, sier Knutsen.

Av doktorgradsarbeidet hennes går det fram at det kun er i Norge at det drives oppdrett av flekksteinbit, men flere andre land er interessert, som Chile, Sverige, Canada og Island. Aminor AS er i dag det eneste selskapet i verden som driver kommersiell oppdrett på flekksteinbit, med en konsesjon på 500 tonn. Aminor er en av samarbeidspartnerne i doktorgradsprosjektet til Helene Rønquist Knutsen.

Arten er lovende fordi den ser ut til å klare seg bra i fangenskap, og vi har ikke observert stressreaksjoner hos fisken, sier forskeren. Flekksteinbit kan bli opptil 26 kilo og 1.8 meter i vill tilstand. Den har gode kvaliteter egnet for oppdrett i kalde farvann og er en utmerket matfisk, skriver Knutsen i sin avhandling.

Visste du at

Norge er fremst i verden på forvaltning av havressurser? Samtidig er behovet for ny kunnskap raskt voksende.

Nord universitet, Fakultet for biovitenskap og akvakultur (FBA) har mange sterke fagmiljøer som holder høyeste internasjonale standard innenfor blant annet forskning på mikroalger. Mikroalger er blant naturens viktigste ressurser og blir brukt til å dyrke fram foringredienser, kosttilskudd og næringsstoffer m.m.

Nord universitet jobber nå for å få realisert et nytt universitetsbygg på 8000 m2 i Bodø, kalt Blått bygg. Bygget skal legge til rette for moderne laboratorier og forelesningssaler for FBA, slik at universitetet skal kunne drive forskning og utdanning av enda høyere kvalitet. Blått bygg er planlagt å stå ferdig i 2023.