Morgendagens ledere trenger ikke bare å tilegne seg teoretiske kunnskaper. De trenger også veiledning fra de som har erfaring fra næringslivet, og som er tett på de mange praktiske aspektene som ikke nødvendigvis er å finne i pensumbøkene.
Startet på Handelshøgskolen
Handelshøgskolen Nord (HHN), som er et av de største fakultetene ved universitet, har i en årrekke samarbeidet tett med næringslivet også gjennom mentordninger.
I år har Nord universitet og Nordland fylkeskommune etablert et samarbeid som gjør at enda flere studenter får muligheten til å lære fra mentorer som til daglig jobber i ulike deler av næringslivet.
Grunntanken bak næringslivsmentorprogrammet, som er et prøveprosjekt, er å knytte sterkere bånd mellom akademia og næringslivet. Både på utdanningssiden og innenfor forskning.
Prosjektet har en kostnadsramme på 600.000 kroner, og er et spleiselag mellom fylkeskommunen og universitetet.
Foreløpig har prosjektet finansiering frem til september 2025. Går det som partene håper vil ordningen forlenges, og etter hvert også utvides til flere studiesteder.
– Artig å bli spurt
Fire mentorer er allerede i gang. Roger Johansen, med mangeårig erfaring fra reiselivsnæringen, er en av dem.
– Det er et kjempespennende samarbeid. Jeg synes det er veldig artig å ha blitt spurt om å bidra inn i dette, sier han når vi treffer han i kontorlokalene til Nordnorsk reiseliv på kaikanten i Bodø.
Johansen var langt fra ukjent ved universitetet når han tidligere i år trådte inn i den nye rollen, som han innehar ved siden av jobben som digitalt ansvarlig i Nordnorsk reiseliv.
De siste årene har bodøværingen flere ganger bidratt med sin kunnskap både i gjesteforelesninger og i form av samarbeid med ulike forskningsgrupper.
Roger Johansen har stor tro på at det mentorene har å bidra med er av stor verdi for studentene. Ikke minst når det kommer til å dele praktiske eksempler fra næringslivet:
– En ting er det teoretiske, og det som står i lærebøkene. Det er viktig også for oss som allerede er ute i næringslivet. Men like viktig er det at vi kan gi studentene og forskerne en praktisk innfallsvinkel. Veldig mye av det studentene og forskerne er engasjert i er jo direkte knyttet til det vi som næring holder på med, sier han.
Johansen forteller at han særlig har vært involvert i arbeidet til forskningsgruppen for reiseliv, som professor Dorthe Eide har ansvar for.
– Givende å være med på
– Hva har du gjort så langt, i rollen som mentor?
– Jeg har blant annet vært med på et prosjekt som forskningsgruppen for reiseliv har hatt med bymuseet i Bodø. Jeg har også vært biveileder for to studentgrupper, på bacheloroppgavene de har jobbet med. Nå i høst har jeg også hatt forelesninger, blant annet om ansvarlig markedsføring og segmentering av målgrupper.
– Det har vært veldig givende, også for meg. Det er veldig artig å være tett på studentene, og høre mer om hva de tenker, og er opptatt av. Det er også givende å kunne bidra med tips og veiledning på bacheloroppgavene deres. Jeg håper studentene får godt utbytte av innspillene og perspektivene som vi i næringslivet bidrar med, sier Johansen.
Stor interesse
Umair N. Mughal, som er seniorrådgiver ved Nords avdeling for forskning- og innovasjon, sier mentorprogrammet bidrar til å tette gapet mellom akademisk læring og kravene som næringslivet stiller.
– Gjennom mentorordningen får studentene tilgang til erfarne profesjonelle, og virkelige forretnings-scenarioer. Det forbedrer kunnskapene deres om næringslivet, og bidrar til å gi dem både ferdigheter og innsikt, sier seniorrådgiveren.
Han forteller at det ved Nord er stor interesse for å utvide mentorprogrammet, slik at det kan dekke flere fakulteter og bransjer. Allerede er det planer på gang for å utforske samarbeidsmuligheter også med Trøndelag fylkeskommune.
– Konklusjonen så langt er at programmet har hatt en betydelig positiv innvirkning. Både med tanke på lokal økonomisk utvikling, og relevansen av utdanningene vi tilbyr. Det lover veldig godt for en kontinuerlig innovasjon fremover.
– Det at vi har fått etablert denne ordningen forbedrer ikke bare den pedagogiske opplevelsen til studentene ved Nord, det bidrar også til å styrke universitetet som en nøkkelaktør i regional utvikling, sier han.
Hva er en næringslivsmentor?
En næringslivsmentor i akademisk sammenheng er en erfaren profesjonell fra næringslivet som veileder og støtter studenter eller forskere. Mentoren deler sin kunnskap, erfaring og nettverk for å hjelpe studenter med å utvikle ferdigheter, og forstå bransjens dynamikk.
Mentorprogrammet ved Nord har, i tillegg til å fremme mer samarbeid mellom akademia og praksisfeltet, også som mål å innlemme mer praktisk innsikt fra næringslivet i Nords akademiske tilbud.