Nå kan du studere friluftsliv i Levanger

Liker du å være ute? Vil du lære deg å ferdes på ulike måter i naturen? Nå kan du ta årsstudium i friluftsliv i Levanger.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

ANMARSJ: Studenter på tur til Okstindbreen. ​Toppen i midten er Oksskolten. Foto: Svein Olav Ulstad

– Dette er et grunnstudium for de som er interessert i ulike typer friluftsliv og som på en eller annen måte ønsker å arbeide med friluftsliv, forteller Svein Olav Ulstad.

Han er ansvarlig for  som nå tilbys i Levanger. Fra før har Nord universitet et årsstudium i friluftsliv i Bodø​.

Fjellturer, kanopadling og brekurs

Den første turen på studiet er vandringer i høstfjellet, blant annet i fjellområdet Sylan mellom Trøndelag og Jämtland i Sverige.

– På høsten har vi et par uker med skog og høyfjell, med overnatting ute og i telt. Da er det er mye orientering og vandring i ukjent terreng, forteller Ulstad (bildet).

Neste tur på programmet er brekurs på Okstindbreen i Nordland.
– Deretter padler vi kano, både på flatt vann og i elv i området her. Og så har vi en lengre tur i områdene ved Femunden.
Studentene får også opplæring i klatring, kajakkpadling, vinterlige toppturer og annen skiaktivitet i fjellet, samt skredkurs.

​PADLING: Studentene på årsstudiet i friluftsliv får opplæring i padling, både i kano og kajakk. Foto: Privat

Studium som passer for mange

Du trenger ikke å være hardbarka villmarking for å ta årsstudiet i friluftsliv. Ifølge Ulstad passer studiet for mange.

– Vi har hatt studenter som ikke har vært så glade i å ferdes ute og som kommer for å lære seg tur og uteliv, og gleden ved det. Og så har vi studenter som har erfaring fra friluftsliv, men ikke fra et så bredt spekter av aktiviteter som det vi tilbyr.

I tillegg til innføring i en rekke ulike aktiviteter har studentene pedagogikk.

– Vi lærer studentene å ta med seg grupper ut på tur på egen hånd, forteller Svein Olav Ulstad.

I FJELLET: Her har studenter slått leir ved Syltjønna i Sylan. Foto: Privat

Allsidige karrierer

Han forteller at tidligere studenter har svært allsidige karrierer etter at de er ferdige. Noen jobber i skoler eller i barnehager, andre arbeider med oppgaver knytta til friluftsliv i kommuner eller er kursholdere.

– Jeg har møtt tidligere studenter i mange ulike roller. Så ja, friluftsliv kan brukes inn i en hel rekke studier og yrker.

Tilbys internasjonalt

I år tilbys årstudiet i friluftsliv i Levanger internasjonalt.

– Vi håper på at det blir en spennende samling av norske og internasjonale studenter som skal bli med på ulike type aktiviteter i naturen til alle årstider, sier Svein Olav Ulstad.

BREKURS: Studenter på Okstindbreen. Foto: Privat