– Nå skal vi hjem og fortelle studentene våre om Nord

Besøk av samarbeidspartnere fra Brest
– Nå skal vi hjem og fortelle studentene våre om Nord
Handelshøgskolen ved Nord universitet fikk nylig storfint besøk fra sin franske samarbeidspartner i Brest.

Sandra Wiik, rådgiver og ansvarlig for internasjonalt samarbeid ved Handelshøgskolen, representerte vertskapet da ansatte ved det franske universitetet University of Western Brittany, med hovedcampus i Brest, nylig la turen til Nord universitet.

Rigget for å selge inn Nord

– Det er derfor vi har besøk av våre internasjonale kollegaer sier Sandra Wiik, som selvsagt har sørget for at både Saltstraumen og møsbrømlefse har stått på programmet.

Olivier Billiant er direktør for administrasjon og finans ved instituttet IAE (Univeristy School of Management), Kim Waechtler jobber som engelsklærer ved University of Western Brittany, og er i tillegg sterkt involvert i arbeidet med internasjonal utveksling og samarbeid. Nathalie Collias er Erasmus-koordinator og engelsklærer ved Faculty of Law, Economics, Management & AES.

Alle har hatt jobbskygging som mål. Under besøket skulle de ved selvsyn se og oppleve hva de sender sine studenter til når de velger utvekslingssted gjennom Erasmus-programmet.

– Nå kan vi virkelig fortelle dem hva de kan forvente seg, sier Kim Waechtler, etter å ha sett både Norlab, anlegget for aquakultur i Mørkvedbukta og snakket med studentorganisasjonen.

– Nå er vi rigget for å selge inn Nord!

Samarbeid på flere fronter

I tillegg til at Brest og Nord universitet samarbeider i Erasmus+ programmet, er begge universitetene medlemmer i sammenslutningen SEA-EU, som i løpet av kort tid vil ha et felles masterprogram på plass: Turqoooise.

Nathalie Collias mener at Nord universitet er en svært attraktiv Erasmus-partner, og når de håndplukker universitet for sine Erasmus-søkere, vil Bodø passe mange som både ønsker seg en studenttilværelse litt ute av A4-rammen, og tiltrekkes av natur, arktisk klima og alt det andre en liten storby i nord har å by på.

The magic of Erasmus

Brest har stort fokus på entreprenørskap, og besøket hos Engage-senteret utløste mange tanker om videre samarbeid.

– Erasmus-utveksling handler ikke nødvendigvis om det spesifikt faglige, men like mye om å åpne opp for nye input. Vi snakker om «The magic of Erasmus», sier Olivier Billiant.

Og hva vil de så selge inn?

– Kaffepausene, den uformelle praten rundt bordet, sier Kim.
– Self-service overalt, vi er vant til å forholde oss til folk, om det er billettkjøp eller innsjekking, sier Olivier.
– Og så er det så rent overalt, sier Natalie, som også har merket seg de store arealene for uformell sosial samhandling.
– Det må vi jobber for å få til mer av hos oss.

Magi på flere plan

– Vi har en «best-practice innstilling» med tanke på videre samarbeid, sier Sandra Wiik.

Handelshøgskolen som fakultet har allerede en høy internasjonal profil. Med det nye SEA-EU-samarbeidet vil fokuset på samarbeid bli enda større.

– Magien i det internasjonale samarbeidet gjelder ikke bare studentene. Det gjelder i høy grad oss ansatte også, avslutter Sandra Wiik.

SEA-EU (European University of the Seas)

SEA-EU er en europeisk universitetsallianse for samarbeid innenfor utdanning og forskning over landegrensene i Europa. Motto for alliansen er: «Living sustainably, by, from and with the sea».

Alliansen SEA-EU består per april 2023 av ni universiteter:

• Nord universitet
  • University of Gdansk (Polen)
  • Kiel University (Tyskland)
  • University of Western Brittany (Brest - Frankrike)
  • University of Split (Kroatia)​
  • Parthenope University of Naples (Italia)​​​
  • University of Algarve (Portugal)
  • University of Cádiz (Spania)
  • University of Malta

Til sammen har alliansen mer enn 150.000 studenter og 18.000 ansatte.

Sea-EU (nord.no)

F.v.: Olivier Billiant, direktør for administrasjon og finans ved instituttet IAE (University School of Management), Nathalie Collias, Erasmus-koordinator og engelsklærer ved Faculty of Law, Economics, Management & AES, Kim Waechtler, engelsklærer og internasjonalt ansvarlig ved University of Western Brittany, og Sandra Wiik, ansvarlig for internasjonalt arbeid ved Handelshøgskolen, Nord.