Når det oppstår søt musikk innen kunstig intelligens

Fire kvinnelige forskere på en ferje midtfjords
Når det oppstår søt musikk innen kunstig intelligens
– Vi hadde kjempeflaks da vi fant partneren vår ved Nord universitet.

Åstedet er Ytterøy i Levanger. Temaet er kunstig intelligens og sosioemosjonell kompetanse. Hovedpersonene er tre førsteamanuenser fra Nord universitet og 18 slovenske lærere, forskere og administratorer.

Entusiasmen henger i lufta, når flokken går samlet inn på spisestedet Rampa, for å få seg lunsj. Nå har de nettopp avsluttet et besøk på Ytterøy skole.

– Vi hadde kjempeflaks da vi fant partneren vår i Nord universitet, utbryter en begeistret Alenka Lipovec, prosjektleder fra slovensk side og lærer og forsker ved University of Maribor, i byen Maribor.

«We didn´t know!»

Da Alenka og partnerne hennes i Slovenia søkte om EEA-midler for å utforske hvordan kunstig intelligens best kunne læres bort, ønsket de seg en internasjonal partner. Hun fikk kontakt med førsteamanuensis Hege Myhre ved Nord universitets lærerutdanning i Levanger, og søknaden ble bearbeidet, blant annet med synergieffekter i forhold til sosioemosjonell kompetanse i skolen.

– We didn’ t know – I can hardly believe it! Vi visste ikke at man i Norge allerede har vektlagt sosioemosjonell læring i utdanningssystemet, og har kommet så langt. I Nord universitet har vi virkelig fått den best mulige partneren, smiler Alenka Lipovec.

Den slovenske prosjektlederen forklarer at et av prosjektets fokusområder er sosioemosjonell læring med støtte av ny teknologi.

– Og mens vi ferdigstilte søknaden, foreslo Hege Myhre at vi også skulle se på det motsatt vei også, forteller Lipovec.

I juni 2022 var prosjektmidlene et faktum, og arbeidet kunne starte.

– Høsten 2022 besøkte våre norske partnere oss i Slovenia. Slik kunne vi bli kjent og påbegynne arbeidet sammen, nikker hun.

Utsendingene fra Maribor ankom Levanger i slutten av mai. Utenom programmet har de blant annet fått med seg en togtur til Trondheim.

– Vi er veldig høylytte! Det merket de på toget. Og alle nordmenn er så høflige. De ringer ikke med sykkelbjellen en gang når de vil forbi oss, skyter flere begeistrede gjester inn fra sidelinjen.

Programmet deres har, i tillegg til en sightseeing på Stiklestad og tur til Ytterøy, inkludert blant annet en rundtur på campus Levanger, besøk i X-tech-laboratoriet på Røstad, besøk på Frol barneskole og voksenopplæringen på Staup.

– Vi er så imponert over skolen her. Alle er så åpne. Vi fikk komme inn i forelesningssalene, snakke med de fagansatte og se undervisningen i fag som gikk fra kunst og håndverk til matematikk. Faglærerne låste til og med opp stengte dører for oss! Og vi som trodde at skandinaver var kalde og dystre? Det er de i hvert fall ikke i Trøndelag, smiler Alenka Lipovec.

Gruppebilde av glade fagansatte samlet i en trapp
Entusiastiske: Nord universitets bidragsytere inn i det internasjonale samarbeidsprosjektet om kunstig intelligens og sosioemosjonell kompetanse, Helga Dis Isfold Sigurdardottir (foran, t.h.) og Hege Myhre (rekke tre, t.h.), møtte stor entusiasme hos sine besøkende partnere fra Slovenia. Foto: Siv Lyngstad.

En dynamisk gruppe

Det internasjonale samarbeidsprosjektet om kunstig intelligens og sosioemosjonell kompetanse i skolen (SETCOM) har akkurat lagt første rapporteringsperiode bak seg, og er på god vei inn i den neste.

– For oss fra Nord universitet har dette vært en fin opplevelse. Slovenerne er positive og reflekterte, og de deler observasjoner som vi tar med oss videre også, sier førsteamanuensis Helga Dis Isfold Sigurdardottir fra Fakultet for samfunnsvitenskap (FSV).

Prosjektleder fra Nord universitets side, Hege Myhre, legger til:

– Da vi dro til Slovenia i fjor høst, ble jeg overveldet over hvor imøtekommende slovenerne var. Mye ved kulturen deres minner om den norske.

I samarbeid med førsteamanuensis Adam Palmquist ved samme fakultet, gjennomfører de to faglærerne for tiden også et online-kurs om temaene for sine kolleger ved Nord universitet.

– Gjennom dette samarbeidsprojektet er målet å finne ut hvordan man best kan undervise i kunstig og sosioemosjonell intelligens, og utvikle kursmateriale for grunnutdanningene våre. Som en forlengelse av prosjektet, vil partnerne våre også utvikle et permanent kompetansesenter på området i hjembyen, forteller Myhre.

Fergen forlater Ytterøy, og i kafeteriaen setter gruppen seg slik at de har panoramautsikt over fjorden.

Evelina Turk, som er finansielt ansvarlig for den slovenske gruppen, nikker fornøyd:

– Dette har vært en nydelig erfaring. Jeg er imponert. Men kan jeg spørre, det må da være mye turister på Ytterøy om sommeren? Øya er virkelig så vakker.

Hovedbildet: På vei tilbake fra dagens Ytterøy-program, tar (f.v.) Evelina Turk, Hege Myhre, Alenka Lipovec og Helga Dis Isfold Sigurdardottir inn panoramautsikten fra dekk. Foto: Siv Lyngstad.