Nord-studenter med suksess på Norges største spillkonkurranse

UTKLEDD. Nord-student Henrik Aasvik vant pris for sitt spill, der du er en hagenisse som knerter hageeiere. På Norwegian Game Awards stilte han i kostyme for å skape blest om spillet. – Det var en idè om å vinne publikummet med litt humor og markedsføring, og skille seg ut. Mange lo og ga komplimenter, det funka, sier Aasvik.​
Nord-studenter med suksess på Norges største spillkonkurranse
Studenter fra Nord imponerte nok en gang på Norges største konkurranse for spillutviklere.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Konkurransen heter Norwegian Game Awards (NGA) og feirer i år 15 år.

Studenter fra bachelor i spill og opplevelsesteknologi ved Nord u​niversitet har vært aktive deltakere i de siste årene og har som regel gjort det veldig bra.

I år vant førsteårsstudent Henrik Aasvik to priser med spillet “Gnome Back”, hvor spillerne er en hagenisse som prøver å ta livet av eieren av hagen.

– Det føles helt fantastisk. Jeg er så overrasket at jeg er ordløs. Det er masse talentfulle folk som kommer med mange gode spill, det er hard konkurranse, så jeg tenkte egentlig ikke at jeg hadde en sjanse, sier Aasvik.

​Inspirert til å fortsette

I år konkurrerte omlag 65 spill om åtte priser, og rundt ti av spillene som deltok i konkurransen var spill fra Nord-studenter.

“Gnome Back” vant i kategoriene “ Best gameplay design” og “Kickass”, og var i tillegg nominert for “Best audio design” og “Game of the year”.

“Best gameplay design” betyr at juryen mener spillet har en original måte å bli spilt på og skiller seg ut i spillopplevelsen.

– For meg betyr prisene og nominasjonene at jeg blir inspirert, og jeg må bare stå på og fortsette, det betyr at ting går riktig vei, sier Aasvik.

​Hjelp fra skolen

Spillstudent Henrik Aasvik står på scenen og mottar pris for spillet "Gnome Back"
UTDELING. Henrik Aasvik er framme og tar imot pris for sitt spill “Gnome Back”.​

Han har i fire år utviklet spill på fritiden, og “Gnome Back” er også et privat prosjekt.

– Vi begynte med prosjektet på skolen og det var en av ideene som gruppen min kom opp med som et av prosjektene vi skulle jobbe med i Gamelab, som er hvor vi jobber med spill på Nord. Men da vi stemte over prosjekter å jobbe med i gruppen min, nådde det ikke opp. Men jeg bestemte meg for å ta det videre, sier Aasvik.​

Han har likevel hatt god hjelp i både lærere og medstudenter.

– Jeg har brukt skolen og medstudenter i prosessen med å få spillet testet ut og har fått tilbakemeldinger og kritikk på spillet, forklarer Aasvik.

​Ideen kom fra barnehagen

Han har jobbet med spillet siden i fjor høst, og inspirasjon til spillet har han hentet fra en tidligere jobb i barnehage – hvor de har lekt “rødt lys”.

– Jeg har tatt mye av den leken med inn i dette spillet, sier Aasvik.

Med studiene sine på Nord ønsker han å ta et steg videre mot drømmen om å bli profesjonell spillutvikler.

– Spillutvikling er noe jeg lenge har visst at jeg vil drive med, og jeg har begynt på dette studiet for å få veiledning inn i det profesjonelle markedet, sier Aasvik.

Så langt trives han veldig godt.

– Det er kjempesosialt og vi er en trivelig gjeng hvor vi har de samme interessene innenfor spill og spillutvikling. Det er en veldig støttende gjeng som hjelper hverandre. Det er kjempebra.

​Lærerikt å delta

Teksten på bildet sier "Try being a garden gnome for a day". Spillet heter "Gnome Back"
GNOME BACK. I spillet fra​ Nordstudent Aasvik er poenget å knerte hageeiere.

På NGA ble også Nordspillet «Clean Slate» nominert for «best narrative» og «best visual design». VR-spillet «F#?! it. We ball» fra Nord, ble nominert som «most innovative game».

Årets NGA er den største så langt i historien og førsteamanuensis ved spill og opplevelsesteknolgi-studiet Helga Isfold Sigurðardóttir, er imponert over hva både hennes og andre studenter leverer.

– Vi er veldig stolte av studentene og er strålende fornøyd med innsatsen deres, sier Sigurðardóttir.

Hun mener konkurransen er en god læringsarena og er glad for at så mange studenter stiller uansett om de har ambisjoner om å hevde seg i toppen eller ei.

– Vi ser at det er veldig lærerikt for dem å være med i en slik konkurranse. Alle slags folk kommer innom for å prøve spillene og gir tilbakemeldinger, det samme gjør juryen. Alt dette er veldig lærerikt, sier Sigurðardóttir.

Etter hennes mening er det kanskje det viktigste av alt med å delta i konkurransen.

– De lærer seg å vise fram produktene sine og de lærer hva andre ser etter i spillene, og lærer av de andre som deltar. Dette er en fantastisk læringsarena.

​Tydelige ramme​r gir resultater

Hun påpeker at studentene selv får all æren for historien og konseptet for spillene, og Sigurðardóttir ser at det i seg selv har en veldig positiv effekt på utdanningen.

– Studentene har et sterk eierskap til prosjektene med denne modellen og det bidrar til økt innsats og de bruker mye tid på studiene sine med stor innsats, sier Sigurðardóttir.

​Hun tror at årsaken til at Nord-studentene har klart å hevde seg over år, er at arbeidet med spillene i Gamelab, spillutviklingsverkstedet deres, er veldig systematisk.

– Vi har tydelig rammer med tanke på arbeidsfordeling, timeregistrering, vurdering av hverandres arbeid og så videre. Over tid gir det resultater.