Nord-studenter vant internasjonal prestisjekonkurranse

Masterstudenter entreprenørskap og forretningsutvikling
Nord-studenter vant internasjonal prestisjekonkurranse
Idéen om å utnytte fiskeslam til å drive oppdrett av børstemark, slo ut 730 konkurrenter fra 18 land.

De kaller seg Team CapiPro, Isabell Grønnslett, Samson Vonen og Ole Martin Flågan, førsteårs masterstudenter ved Entreprenørskap og forretningsutvikling ved Nord universitet.

Og nylig kunne de la jubelen stå i taket da de under en digital seremoni ved Boston University hørte sitt eget prosjektnavn bli ropt opp som vinner av konkurransen The Babson Collaborative Global Student Challenge. En konkurranse der hele 730 startups fra 25 utdanningsinstitusjoner i 18 land deltok.

Løser et globalt problem

Børstemarken er en liten leddorm som i sitt naturlige habitat spiser slam. Gruppas forretningsidé er å utnytte fiskeslam som settefiskanleggene produserer, og på den måten drive sitt eget oppdrett av børstemark. I neste runde skal den bli til protein som kan tilsettes fiskemat.

– Vår idé er unik fordi den løser et stort problem som det er fokus på over hele verden. Likevel er konseptet enkelt, forklarer forklarer Samson Vonen (23) som har sin bakgrunn fra havbruksledelse og praktisk oppdrettsarbeid.

Teamet vant først den lokale konkurransen, og gikk videre til landsfinalen ved NTNU i Trondheim. Derfra gikk veien til å representere Norge internasjonalt, og de stod til slutt igjen som ett av fem lag som gikk videre til finalen.

Avhengig av lovendring

Selv om gruppa nå har fått et solid motivasjonsløft, innser de at veien framover er lang. I Norge er det nemlig ikke lov å utnytte fiskeslam til produkter som kan relateres til menneskemat, selv ikke indirekte, som i dette tilfellet. Så det må faktisk en lovendring til før virksomheten kan bli en realitet. I tillegg er konseptet kapitalkrevende.

– Å gå til topps i konkurransen vil nok skape oppmerksomhet rundt idéen. Vi har allerede fått positive tilbakemeldinger fra næringen, sier Samsom. Han mener at de vant på bakgrunn av kombinasjonen bærekraft, potensial og presentasjon.

Neste skritt er å søke markedsavklaringstilskudd hos Innovasjon Norge.

– I løpet av høsten håper vi å være en del av et forskningsprosjekt som kan være direkte nyttig for oss. Så starter jakten på investorer etter hvert, sier Samson Vonen, som sammen med resten av teamet skal til Boston i juli.

– Det blir stas.

Master i entreprenørskap og forretningsutvikling

På Master i entreprenørskap og forretningsutvikling lærer du og utvikler ferdigheter som gjør deg godt rustet til å bli en endringsagent. Ved å bruke din kompetanse utviklet i programmet, vil du kunne opprette en ny virksomhet og bidra til innovasjonsprosjekter hos etablerte bedrifter.

Les mer om studiet her