Nord vil bidra til å løfte kulturnæringen

Rådgiver Tor Gustav Sigeman ved Fakultet for samfunnsvitenskap og seniorrådgiver Tarjei Antonsen ved Avdeling for forskning og utvikling. Foto: Lise Fagerbakk
Nord vil bidra til å løfte kulturnæringen
Ønsket om å bygge en sterk kulturnæring i Salten står så sterkt at Nord universitet og Bodø2024 har slått seg sammen i EU-prosjektet  KIC.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Nord universitet ble nylig tatt opp som medlem i det europeiske fellesskapet KIC – Knowledge and Innovation Community for kultur og kreative næringer – kalt EIT Culture & Creative. Bodø2024​ er samarbeidspartner.

– KIC er et stort EU-prosjekt som nylig innlemmet kultur og innovasjon i det som er et mangeårig prosjekt. Etter pandemien har vi store samfunnsutfordringer der kultur er knyttet til næringsaktivitet. EU håper med dette at de og akademia kan hjelpe offentlig sektor og ideelle og private institusjoner til å se nye muligheter og bli framgangsrike, sier seniorrådgiver Tarjei Antonsen ved Avdeling for forskning og utvikling ved Nord universitet.

Bevare og bygge nye næringer

Prosjektet ser bredt på kulturnæringene og hvordan man kan bygge en framgangsrik og varig kulturnæring. Da gjelder det både å bevare og bygge nye næringer.

–​ Det er mange bransjer som er avhengig av besøk. Vi snakker blant annet om film, teater, radio, turisme. Målet med prosjektet er ikke nødvendigvis mer film og teater, men å bygge et godt næringsliv med kultur som bærebjelke, sier rådgiver Tor Gustav Sigeman ved Fakultet for samfunnsvitenskap.

EIT Culture & Creativity ser ikke minst på hvordan man kan bygge et tettere samarbeid mellom næringene og utdanningsinstitusjonene.

–​ Det er ønskelig at næringene og forskere kommer i dialog for å se nærmere på hvilken forskning næringene har behov for. Hensikten er å finne spesifikke løsninger på ulike utfordringer. I dette prosjektet har forskerne ved Nord universitet et stort internt nettverk og kan være delaktige i å styrke kulturnæringene i vårt område, sier han.

Nye nettverk og økonomiske midler

27. oktober 2022 var det kick-​off for EIT Culture & Creative i Helsinki. Da med Nord universitet i salen.

–​ Vi jobber med å rigge et regionalt samarbeid og nettverk. Vi har mange koblinger til kultur i vårt område, slik at det bør finnes flere aktører med sterk interesse om å bli med i vårt nettverk, sier Sigeman.

Invitasjonen inn i KIC, et prosjekt som er direkte initiert av EU, innebærer ikke bare mulige nye nettverk og venner. Her ligger det også økonomiske midler til nye ideer.

–​ ​ EU har bevilget 150 millioner euro til prosjektet fram mot år 2037. Dette innebærer at vi kan få penger til regionale prosjekt. ​

Fakta

European Institute of Innovation and Technology (EIT) er et EU-organ opprettet av EU i 2008 for å styrke Europas evne til innovasjon. EIT er en integrert del av  Horizon Europe, EUs rammeprogram for forskning og innovasjon.

Instituttet er et unikt EU-initiativ som driver innovasjon over hele Europa ved å bringe sammen organisasjoner fra næringsliv, utdanning og forskning. Målet er å finne innovative løsninger på presserende globale utfordringer for å skape, samarbeide og innovere.

EIT Culture & Creativity ble opprettet sist sommer for å gjøre noe med samfunnsproblemene for kultursektoren etter covid 19-pandemien.