– Norge er et trygt land, men vi må være årvåkne

Statsminister Jonas Gahr Støre
– Norge er et trygt land, men vi må være årvåkne
Krigen i Ukraina og sikkerhetssituasjonen i Europa og Norge sto på agendaen da statsminister Jonas Gahr Støre gjestet Nord universitet.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

​​​​​​I sin tale til et fullstappet auditorium, ba statsministeren alle om å senke skuldrene og leve som normalt. Vi har god sikkerhet i Norge. Men, poengterer han; nåværende situasjon krever at vi alle skjerper blikket og blir mer årvåkne og følger med om det skjer noe unormalt. Spesielt rundt våre kraftressurser.

Ikke minst har vi aldri vært i væpnet konflikt med Russland – eller den tidligere Sovjetunionen.

Her kan du se Støres tale – og den påfølgende panelsamtalen med førsteamanuensis Tanja Ellingsen og professor Odd Jarl Borch.

For studentene Vilde og Sti​ne falt ordene i god jord.

–​ Jeg synes det var veldig spennende å høre på – og veldig relevant. Statsministeren dro i sin tale også fram det historiske perspektivet, og det synes jeg er viktig og nyttig. Det var deilig å faktisk høre om disse utfordringene, og ikke bare å lese om hvordan sikkerheten er, hva vi kan gjøre og hvordan vi bør håndtere ting, sier Vilde Gjevestad.​

Hun studerer til å bli lektor, og tar samtidig en bachelor i nordområde- og nordiske studier.

Beroliget. Studentene Vilde Gjevestad og Stine Sæthre sier seg fornøyd – og beroliget etter talen og panelsamtalen. – For meg var dette med at vinden vil føre atomavfall tilbake til Russland nytt. Det kan være beroligende, sier Sæthre. Foto: Lise Fagerbakk

Store utfordringer

Gjevestad var til stede i salen sammen med Stine Sæthre, som tar en bachelor i internasjonale relasjoner. Hun er fornøyd med å høre fra statsministeren hva han mener om sikkerhetsutfordringene, som er de samme utfordringene de snakker om på studiet.

– Vi snakker og reflekterer rundt krigen og sikkerheten vår under studiet. Samtidig er det nyttig å høre det fra flere hold og fra andre innfallsvinkler. Ikke minst er det fint å få det fra statsministeren, som jobber veldig tett på disse tingene, sier Sæthre.

Statsministeren snakket også om behovet for private beredskapslagre.

– Den neste krisen blir aldri helt lik den forrige, slik at det er lurt å ha et privat beredskapslager, sier Støre, og viser til at det nå pågår store ting i storsamfunnet.

– Det internasjonale pengefondet ser tre utfordringer; krigen, inflasjonen etter pandemien og at Kina sakker etter øko​nomisk. Det er mange ting nå og derfor er det på tide å ta inn over seg alvoret.

Fullt auditorium. Auditorium Petter Dass var fylt til randen da statsministeren talte. Foto: Adrian Svendsen Bensvik

Vinden blåser østover

Faktum er at dagens generasjon – og generasjonen før oss, aldri har opplevd krig. Noe som gjorde at mange ikke fulgte helt med da Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) for noen år siden sendte ut informasjonsblad om hva du bør ha hjemme. Som vann, tørrmat, fyrstikker etc. Nå er dette mer aktuelt enn noen gang tidligere i vår hukommelse.

– I en tid som denne kan jeg understreke nok hvor alvorlig det er. Vi er ved et tidsskille, og da er det viktig å lene seg trygt på hjemmeverdiene våre; demokrati og ytringsfrihet. Det er ingen militær trussel mot Norge, og vi er trygge. Vi har iverksatt sivil og militær beredskap og vi blir godt tatt vare på. Men dette betyr også at innbyggerne må følge ekstra godt med, spesielt rundt våre energikilder, sier Støre.

Panelsamtale. Statsminister Jonas Gahr Støre gikk etter sin egen tale i panelsamtale med førsteamanuensis Tanja Ellingsen og professor Odd Jarl Borch. Foto: Adrian Svendsen Bensvik

Jodtabletter er det ifølge Støre ikke behov for.

– Paradokset er at dersom russerne bomber Ukraina med taktiske atomvåpen, så kommer avfallet til å ramle ned i Russland. Derfor ser jeg i dag ikke behov for jodtabletter.

Samtidig som det nå gjelder å passe på hverandre og samtidig være årvåkne, er det også viktig å huske og snakke om at det kommer en tid etter krigen. Noe statsministeren ber alle om å tenke på.

– Dette er Russlands krig, men ikke russernes. På samme måte som vi i dag lever med tyskerne, må vi en dag også leve med russerne.