Ny leder for samisk senter

Ny stilling: 1. august tar Tove Mentsen Ness fatt på jobben som leder for Senter for samisk og urfolksstudier. Foto: Ole Evjen/Nord universitet.
Ny leder for samisk senter
Tove Mentsen Ness fra Namsos blir ny leder for samisk senter.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Senter for samisk og urfolksstudier ble etablert i 2022 i samarbeid mellom Nord universitet og Nordlandsforskning. Senteret skal koordinere, synliggjøre og styrke samisk- og urfolksrelatert forskning og utdanning ved de to institusjonene.

Tove Mentsen Ness (54) er førsteamanuensis ved Nord universitet, Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, og starter i stillingen som senterleder 1. august.

– En sjelden mulighet

– Dette er en mulighet som kommer kun en gang, og som jeg ikke kunne takke nei til. Jeg gleder meg veldig til å begynne, sier hun.

Mentsen Ness er utdannet psykiatrisk sykepleier. Hun har en doktorgrad i sykepleievitenskap fra 2015 hvor fokus var sørsamiske eldre og hjemmesykepleie. Hun har senere i forskning hatt særlig fokus på helsetjenestene for både den samiske befolkningen, men også urbefolkning andre steder.

I 2005 ble hun ansatt ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, som i 2016 ble en del av Nord universitet. De siste årene har hun sittet i arbeidsutvalget som har jobbet med å etablere Senter for samisk og urfolksstudier.

– Jeg har ikke samisk bakgrunn selv, men jeg har selv sett og erfart hvor viktig og riktig det er å etablere et samisk og urfolk senter i denne delen av Saepmie/Sámeednam. Vi har fortsatt en lang vei å gå, og denne veien vil jeg være en del av. Det får jeg en unik anledning til nå, sier Mentsen Ness.

Tett samarbeid med samiske institusjoner

Nord universitet har et nasjonalt ansvar for forskning og utdanning innen lule- og sørsamisk språk og kultur. Geografisk dekker universitetet de tradisjonelle lulesamiske, pitesamiske, umesamiske og sørsamiske områdene i Saepmie/Sámeednam.

Det samiske senteret er fortsatt i etableringsfasen, og skal i år utvikles videre slik at struktur og organisasjonsform skal være fastsatt fra 2024.

– Hva ser du mest fram til i jobben som senterleder?

– Det er å få bidra til å utvikle et flott senter som kan være en viktig aktør i samfunnet overfor samisk språk og kultur. Vi er mange som skal samarbeide om dette, både innad i Nord universitet og Nordlandsforskning, men enda viktigere mener jeg samarbeidet med samfunnet rundt oss blir.

– Vi skal jobbe tett sammen med samiske institusjoner og miljø regionalt, nasjonalt og internasjon​alt, sier hun.​

Fakta om Nord og samisk

Nord universitet har et nasjonalt ansvar for forskning og utdanning innen lule- og sørsamisk språk og kultur. Universitetet skal ifølge sin Strategi 2030 styrke de samiske utdanningene, og øke omfanget av tverrfaglig samisk forskning. I 2022 etablerte universitetet Senter for samisk og urfolksstudier, i samarbeid med Nordlandsforskning.

Nord tilbyr en rekke samiske og urfolksrelaterte utdanninger, deriblant:

• Sørsamisk grunnskolelærerutdanning 1-7 (master)
  • Lulesamisk grunnskolelærerutdanning 1-7 (master)
  • Nordområdestudier (årsstudium)
  • Lulesamisk og sørsamisk begynnernivå
  • Med joik som utgangspunkt
  • Rytmisk korledelse og joik

Du finner en oversikt over alle våre utdanninger og emner, samt all vår forskning, på nettsiden til Senter for samisk og urfolksstudier.

Kommende konferanser:

Fakta om Senter for samisk og urfolksstudier:

Hovedformål: samkjøre, synliggjøre og styrke samisk- og urfolkrelatert utdanning og forsking ved Nord unive​rsitet og Nordlandsforskning. Dette inkluderer tett samarbeid med det samiske samfunnet og dets institusjoner, språk- og kultursentre og kompetansemiljøer utenfor universitetet.

• ​​​​Etablert i 2022 i samarbeid mellom Nord universitet og Nordlandsforskning.
  • Senteret er organisert under Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag.

Senter for samisk og urfolksstudier