Ønsker ikke å være kjedelig

Sofia og Olivia

Formidling: PhD-studentene Sofia Amieva Mau fra Spania og Olivia O'Connor fra USA, begge Nord universitet campus Bodø - fant workshopen både interessant og nyttig. Foto: Lise Fagerbakk

Ønsker ikke å være kjedelig
PhD-studentene Sofia og Olivia møtte fredag opp på forskningsfartøyet "Oceanograf" for å lære god fortellerkunst.

Den polske forfatteren Zygmunt Miłoszewski følger med forskningsfartøyene "Oceania" og "Oceanograf" på deres BaltArctic Research Cruise. Over tre dager i juni lå båtene til kai ved Jakhellnbrygga og bød på både omvisning, forskerprat, kunst - og workshop med Miłoszewski.

Studenter ved Nord universitet campus Bodø fikk være med på møtet med forfatteren. Det falt i god jord.

Jo flatere, jo kjedeligere

– Det er vanskelig å gjøre teksten kort, i og med at vi har så mye materiale. Jeg ønsker også å gjøre teksten interessant, sier Sofia Amieva Mau fra Spania, nå Ph.d. student i biovitenskap med fokus på marin økologi, ved Nord universitet.

Men ikke bare den skriftlige fortellerkunsten.

– Forskningsartikler er dømt til å bli kjedelig fordi de skal være suksessfulle. Men når du snakker, forteller og underviser kan du bruke fortellerteknikk. Det enkleste er fortelle om feilene våre, da blir suksessen mer interessant, sier forfatteren.

Nettopp dette finner studentene nyttig.

– Jeg vil gjerne snakke og fortelle på en god måte, sier Olivia O'Connor fra USA, samme Ph.d., men med akvakultur som valgt fagområde.

Fortellerkunst: Forfatter Zygmunt Miłoszewski holdt workshop på "Oceanograf" for Nord-studenter. Professor Henning Reiss fulgte også interessert med. Foto: Lise Fagerbakk

Har du ikke sett Shrek?

Å fortelle på en god måte handler om å bygge opp en god historie. Og hvordan gjøre det?

– Vi forteller historier hele tiden, hver dag. Vi ønsker alle at noen hører på oss. Da må ikke historien du forteller være flat. Jo flatere, jo mindre interessant. Fortell en historie som en slange bukter seg (se bildet over); begynn med en åpningsscene og begynn å bygg opp historien ved å la oss bli kjent med karakteren. Deretter går det galt. Jo dypere du går, hvor alt håp er ute - jo sterkere blir seieren, forteller Miłoszewski.

Du kan også bruke hexagon-metoden for å bygge en god historie.

– Du finner denne forteller-metodikken over alt, i kjærlighetshistorier, action, drama - alt. Dette er en moderne fortellerstruktur, hvor du har en åpningsscene (tenk: James Bond), som er så bra at den hekter lytteren eller seeren. Deretter bygger du opp historien - og bygger; før du faller, før du igjen bygger opp. Den beste historien i verden er Shrek. Har du ikke sett den har du noe godt i vente.

Forskningscruise: Universitetet i Gdansk, Polen har forskningsfartøyene Oceania og Oceanograf. De har kalt turen "BaltArctic Resarch Cruise". Her ved Jakhelln-brygga. Foto: Lise Fagerbakk
Kontaktperson