– Praksis gir verdifull erfaring og nettverk

Etter 15 uker i praksis har Benedikte fått god forståelse for næringen, samt et bredt nettverk og en deltidsjobb på kjøpet.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Benedikte Hokland Ottestad har studert bachelor i havbruksdrift og ledelse ved Nord universitet, og er nå i gang med en master i biovitenskap med fordypning i akvakultur.

Det var ikke noen selvfølge at studenten fra Kvæfjord skulle ta en utdannelse innen havbruk. Hun flyttet opprinnelig til Bodø for å studere animal science på Nord universitet, men fikk etter hvert øynene opp for havbruksdrift og ledelse. Valget falt på denne utdanningen på grunn av variasjonen og mulighetene med studiet.

– Havbruksdrift og ledelse er en veldig bred bachelor, og du vil alltid finne noe som passer deg.

Studiet består både av emner som omhandler biologifag, teknologi og fisk, i tillegg til emner som økonomi, finansregnskap og ledelse.

– Det beste med utdanningen er at den er så variert og interessant. Studiet er veldig aktuelt nå for tiden, og veldig relevant med tanke på fremtiden. Det gjør det utrolig spennende.

En fremtidsrettet utdanning. Benedikte har valgt å studere havbruksdrift og ledelse fordi det er en aktuell og relevant utdanning for fremtiden. Foto: Svein-Arnt Eriksen

15 uker praksis

Havbruksdrift og ledelse har 15 uker praksis som en del av bachelorutdanningen. Ettersom Benedikte spiller håndball aktivt ved siden av studiet var det viktig for henne å få praksisplass i Bodø. Hun søkte derfor om å være i praksis i Salten Aqua.

– Det fine med å komme til Salten Aqua er at de har mange datterselskap, og de har hele produksjonen av laks fra rogn til salg. På den måten fikk jeg et stort bilde av hele produksjonen. Jeg var ikke bare én plass hele tiden, og jeg fikk en veldig fin forståelse for flere ledd i verdikjeden.

Hun presiserer også at praksisen gir studentene et bedre innblikk i hvordan næringen fungerer, og at man som praksisstudent har en bratt læringskurve.

– Jeg hadde ikke noe utgangspunkt innenfor havbruk, så alt var veldig nytt for meg. Da var det veldig fint å komme i praksis og få oppleve flere deler av næringen.

Verdifullt nettverk

Varm anbefaling. – Det beste med utdanningen er at den er så variert og interessant, sier Benedikte Hokland Ottestad. Foto: Svein-Arnt Eriksen

Bachelor i havbruksdrift og ledelse

Studiepoeng: 180