Renate vil bli grunnskolelærer

Renate Bjørnø
Renate vil bli grunnskolelærer
Renate Bjørnø (39) ønsker å ta grunnskolelærerutdanning og var en av 150 personer som sist vinter møtte opp for å høre om lærerutdanninger på Helgeland.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

– Jeg tar generell studiekompetanse nå og bor i Mo i Rana. Jeg har lyst til å bli grunnskolelærer. Jeg har jobbet som tilkallingsvikar og synes det er artig å jobbe med unger. Jeg ser for meg å studere på Nesna, sier Renate Bjørnø.

150 møtte for å høre om lærerutdanning

Hun var en av 50 voksne, potensielle studenter og 100 elever fra videregående skoler som møtte på LæreriNords besøk på Helgeland i februar.

Renate Bjørnø stilte opp på møtet i Mosjøen. Der fikk hun høre hvilke behov kommunene i området har for lærere fremover.
Deretter presenterte Are Johansen, studieveileder ved Nord universitet, ulike studietilbud man kan velge mellom. I tillegg fikk alle anledning til å stille spørsmål.

Alle Helgelandskommuner invitert

I tillegg til at Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag besøke videregående skoler, arrangerte de LæreriNord-møter sammen med kommunene. Det var møter i Brønnøysund, Sandnessjøen og i Mosjøen (bildet under).

Til sammen 50 potensielle studenter kom på møtene.

​– Vi trenger alltid lærere. Vi er bekymret for at få velger å ta lærerutdanning. Vi trenger dyktige lærere sammen med ungene og ungdommene våre, sier Trine Fåkvam, kommunalsjef for oppvekst og kultur i Vefsn.

Studentmiljøet

Studentambassadør fra grunnskolelærerutdanningen 5-10 trinn på Nesna​​, Kathrine Dishington var med på Sandnessjøen videregående skole og snakket med elevene.

– Det er strålende å være lærerstudent på Nesna, og vi på kullet vårt er som en liten familie, sa Dishington til de lydhøre elevene.

Givende møter

Noen hadde spørsmål om grunnskolelærerutdanningene, noen ønsket å studere idrett, noen musikk mens andre lyst til å ta barnehagelærerutdanning.

​– Det er utrolig givende å møte potensielle studenter på denne måten. Og så er det jo artig når noen sier at de får lyst til å velge ei lærerutdanning etter møtene våre, sier prosjektleder for LæreriNord, Hanne Gravrok og studieveileder Are Johansen.

Studieveileder Are Johansen i Mosjøen. Foto: Nina Kjeøy