– Sannelig fikk hun rett

Mot slutten av årsstudiet i Økonomi, markedsføring og ledelse ved Nord universitet fikk Ken Bjørklund tilbud om å drive Joker Mørkved, noe som ble et springbrett til dagens lederjobb. (Foto: Privat)
– Sannelig fikk hun rett
Ken trivdes kjempegodt i jobben sin. Men det gikk som foreleseren sa – med oppdatert fagkunnskap åpnet nye dører seg. Plutselig fant han seg selv i ny jobb.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

​​​​​​Foreleseren som Ken Bjørklund (47) snakker om, er Nina Kramer Fromreide, universitetslektor ved Handelshøgskolen i Bodø, og programansvarlig for årsstudiet i Økonomi, markedsføring og ledelse.​ Det var dette studiet som lokket Ken ut på skolebenken igjen, etter å ha skaffet seg solid erfaring gjennom ulike roller i dagligvarehandel.

​Mange skifter jobb​

– Det kan nok stemme at jeg sa det, sier Fromreide, som gang på gang har tatt i mot studenter som kanskje etter en langvarig pause fra studier, har tatt mot til seg og ryddet plass i hverdagen for å være student.
– Fra det øyeblikket den bestemmelsen er tatt, øker verdien på arbeidsmarkedet, sier hun. Ikke bare fordi de får noen studiepoeng å vise til, men like mye fordi de modnes både på det personlige og det faglige plan, og viser vilje til endring og nytenking. Studentene får også noen viktige bekreftelser med seg på veien, og noen knagger å henge praksisen sin på. Og ja, mange skifter jobb, enten internt eller eksternt, det viser tilbakemelding fra svært fornøyde studenter med ny jobb.
Nyttig ballast

Dette kjenner Ken seg igjen i. Gjennom studiet så han egen praksis gjennom nye filtre, og læringskurven var bratt. Samtidig fikk han mye positiv feedback på egen praksis, både gjennom fagstoff og nettverk.
–Min plan var å søke ny jobb internt, sier Ken, som på det tidspunktet var selger i Scandza, et selskap som leverer et utvalg varer til dagligvarehandelen i Skandinavia.

Mot slutten av studiet fikk han tilbud om å drive Joker Mørkved, en utfordring han i samråd med familien bestemte seg for å takke ja til. I den nye jobben skulle det bli mange anledninger til å hente fram fersk kunnskap, særlig fra organisasjonsledelse.
–Jeg tror nok at jeg turte mer enn jeg ville gjort uten denne ballasten. Blant annet det å krisemaksimere for å få forståelse blant de ansatte for grep vi var nødt til å ta. Jeg hadde fått en større forståelse for hvordan ting henger sammen. Jeg forstod mer av den jobben som er gjort før du får kundeavisa di, og jeg skjønte at ankeretappen, den var det vi i butikken som måtte gjøre.

Ken Bjørklund opplever mange spennende utfordringer i ny jobb. En av dem er i bidra til åpning av selvbetjent, døgnåpen butikk i Rødøy. (Foto: Privat)
Ken Bjørklund opplever mange spennende utfordringer i ny jobb. En av dem er i bidra til åpning av selvbetjent, døgnåpen butikk i Rødøy. (Foto: Privat)

Nytenking i gammel bransje

I dag er Ken driftssjef i Joker og Nærbutikken i Nordland. Han følger 30 butikker tett, med fokus på tall, konsept og felles satsingsområder. Pusher og hjelper, motiverer og tar fram strengstemmen. Med sin egen kjøpmannspraksis i baklomma, vet han akkurat hvor skoen trykker.
–Når jeg har mulighet, slår jeg et slag for studiet som la grunnlaget som gjorde at jeg kunne gå videre. Ken har full forståelse for at det akademiske språket kan føles avstandsskapende. At tung teori kan gjøre terskelen for å studere høyere.
–Det kunne være tungt å lese teori om markedsføring og organisasjonsledelse, men du verden hvor artig det var når vi tok løs i diskusjoner. Da ble fagstoffet plutselig veldig spennende, sier Ken Bjørklund, som akkurat når dette kan leses er i Rødøy for å bidra i åpningsuka for en døgnåpen, selvbetjent landhandel. Nytenking så det holder.

​Økonomi, markedsføring og ledelse - samlingsba​​​sert

Deltidsstudium over 2 år i Bodø og Stjørdal

Ønsker du å få innsikt i det økonomisk- og administrative fagområdet? Er du samtidig opptatt av nettverksbygging og ønsker å studere på deltid, da kan dette være studiet for deg.

Studieprogrammet er tilrettelagt for personer som er i jobb og som ønsker å få en grunnleggende forståelse av markedsføring, organisasjon, strategi, ledelse og forretningsutvikling. I tillegg kommer emner innenfor bedriftsøkonomi og regnskap.​

Les mer om studiet her