Ståle Lødemel har bidratt til utdanning av 3500 trafikklærere

Ståle Lødemel
Ståle Lødemel har bidratt til utdanning av 3500 trafikklærere
«Trafikkutdanningens far» startet sin egen karriere med ulovlig øvelseskjøring, påkjørsel og kondemnert bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

I dag kan han tillate seg å le litt av hendelsen, som i rettferdighetens navn ikke førte til personskader av noe slag. Han kan til og med trekke noen etterpåklokskapens tråder til senere livsvalg.

− Jeg lærte jo på den harde måten hvor viktig det er med kompetanse. Vi må faktisk lære å finne bremsen før vi kan bruke den, ler han.​

Startet som øvingslærer i 1977: Ståle Lødemel (72) har fulgt trafikklærerutdanningen i Stjørdal fra tomåneders kurs til toårig høyere utdanning.​

Trafikkopplæringens far

Ståle Lødemel (72) har fulgt trafikklærerutdanningen fra tomåneders kurs til universitetsutdanning. Og det som med sikkerhet kan sies, er at om det er noen som ser alvorlig på trafikale utfordringer, så er det han. På trafikkavdelingen ved Nord universitet i Stjørdal, kalles førstelektor i trafikkpedagogikk Ståle Lødemel med glimt i øyet for Trafikkopplæringens far.

I det herrens år 1972 kunne en ung mann med tittelen kjøreinstruktør sette seg på passasjersiden i en skolebil. Opplæringen på to måneder hadde gitt midlertidig godkjenning for to år. En prøve hos Statens vegvesen ville videre gi yrkestittelen kjøreinstruktør med varig godkjenning.

Staten var på dette tidspunktet godt i gang med å reformere trafikklærerutdanningen. Statens trafikklærerskole var opprettet i 1970, og oppdraget var å sikre og dekke landets behov for trafikklærere, samt sørge for en nasjonal standard på kjøreopplæringen. Allerede på dette tidspunktet var betegnelsene trafikkpedagogikk, trafikkpsykologi og trafikkjus brukt av stortingskomiteen, og gjennom de neste 50 år skulle disse begrepene følge trafikklærerutdanningen som enestående fag, både nasjonalt og globalt. ​​

Lærebokforfatter

− Kirke- og undervisningsdepartementet regnet med at skolen ville bli et trafikksikkerhetens sentrum, og det har jeg vært så heldig å få være med på siden min spede begynnelse som øvingslærer i 1977, forteller Lødemel, som allerede da oppdaget at opplæring av nye trafikklærere gav arbeidshverdagen nye og meningsfylte dimensjoner.

Ståle Lødemel var både skrivefør og trafikkfaglig interessert, og så at det trengtes læremidler både for kjøreelever og trafikklærerelever. På 1980-tallet debuterte han som lærebokforfatter, og fant det både inspirerende og viktig å støtte trafikkskolebransjen med faglige bidrag.

− Min fordel var at jeg hadde praksisfeltet innabords.

Et viktig prinsipp har alltid vært å fylle hverdagen med god praksis og positive eksempler, noe han videreførte som forfatter.

Fra kurs til høyere utdanning

Trafikkopplæringens far: På trafikkavdelingen ved Nord universitet i Stjørdal, kalles 1. lektor i trafikkpedagogikk, Ståle Lødemel, med glimt i øyet for Trafikkopplæringens far. Foto: Inger Orvin

Kirke- og utdanningsdepartementets vedtok i år 2000 å oppgradere trafikklærerutdanningen til høgskolenivå, med oppstart tre år senere. I dag er trafikklærerutdanning egen faggruppe ved Nord universitet, fortsatt stasjonert i Stjørdal.

Ståle var studieleder og øverste ansvarlige ved trafikklærerutdanningen fra 2005. Å styre utviklingen ved avdelingen har vært en administrativ og trafikkfaglig reise av dimensjoner. I dag tilbyr Nord universitet blant annet påbyggende spesialutdanninger i alle førerkortklasser, samt trafikkskoleledelse, førerprøvesensorer, yrkessjåføropplæring og utrykningsinstruktører.

Ny type trafikklærer

– Vi imøtekom kunnskapssamfunnets krav til kompetanse, og toårig trafikkutdanning på høyere utdanningsnivå har gitt trafikklæreryrket profesjonsstatus og autoritet innenfor myndighetenes strategi, sier han.

Lødemel, som startet sin trafikkarriere i en tid da unge damer fortsatt lurte unna husholdningspenger og tok «lappen» i hemmelighet, har i praksis fått være med og forme et nytt yrke. Veiledning, refleksjon og kommenterende kjøring er kommet inn i utdanningen, og 0-visjonen har fordret en ny type trafikklærer.

Når han nå er i ferd med å avrunde karrieren, etter eget utsagn noen år på overtid, kan vi trygt fastslå at han blir savnet i miljøet, både faglig og sosialt. Men helt ferdig med trafikkfaglige spørsmål, det blir han nok aldri.

Trafikkfag ved Nord

Nord universitet har et nasjonalt ansvar for utdanning av trafikklærere. Ved studiested Stjørdal tilbys et bredt u​tvalg av studier innen trafikkfag.​

Se alle våre trafikkstudier her:
Trafikkfag (nord.no)