Studerer for å undervise i kroppsøving og idrettsfag

Student står utenfor inngangsdøra til campus.
Studerer for å undervise i kroppsøving og idrettsfag
Thomas Schei studerer ved lektorutdanninga i kroppsøving og idrettsfag i Levanger. Målet er å bli lærer i den videregående skolen.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

– Jeg gikk idrettsfag på videregående og trivdes såpass godt med det at jeg ønsket å fortsette med idrett, men på en litt annen måte, forteller Thomas Schei.

Trives med praktisk undervisning

Han er godt inne i sitt fjerde studieår ved lektorutdanninga i kroppsøving og idrettsfag ved Nord universitet i Levanger, og trives godt med valget av utdanning.

– Jeg synes studiet er veldig greit. Det er mye praktisk, vi er mye i idrettshallen og det synes jeg er en stor fordel.

– Hva tenker du å bruke utdanninga til?

– Jeg vil bli lærer i idrettsfag i den videregående skolen, eventuelt å undervise i kroppsøving i ungdomsskolen.

Studenter spiller badminton
GODE FASILITETER: Trening i Trønderhallen, som ligger noen minutters gange fra universitetsområdet i Levanger. Her er det også klatrevegg, treningssenter og svømmehall. Foto: Ole Johan Ramfjord.

Godt studentmiljø

Thomas Schei forteller at miljøet blant studentene er bra og at de blir godt kjent med hverandre.

– Vi er veldig mye på turer og sånne ting. Og gjennom det blir vi i klassen veldig godt kjent med hverandre, dette er noe annet enn å sitte i en stor lesesal sammen med folk du ikke kjenner.

– Hva vil du si til dem som kanskje vurderer å ta denne utdanninga?

– Da tenker jeg at det bare er å søke studieplass. Dette er et veldig bra studium med dyktige lærere, sier Thomas Schei.

Studenter padler i kano på Trondheimsfjorden.
NÆRHET TIL NATUR: Studenter på kanotur i Trondheimsfjorden. Levanger byr på nærhet til både fjord og fjell. Foto: Ole Johan Ramfjord.