Studiet åpnet nye dører

Anne-Line Skjelstad
Studiet åpnet nye dører
Da Anne-Line fikk store barn og bedre tid, bestemte hun seg for å studere. Nå er hun hektet.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

En av studentene som i 2018 begynte på samlingsbasert årsstudium i Økonomi, markedsføring og ledelse​ ved Nord universitet, het Anne-Line Skjelstad.

På det tidspunktet syntes hun det var helt topp å kunne studere ved siden av full jobb. Årsstudiet var fordelt over to skoleår, og alt lå til rette for å kunne oppdatere seg faglig.

En reise i innsikt og kompetanse

Som daværende salgssjef i Retura Iris opplevde hun at det var et behov for mer formell faglig tyngde, og med en støttende arbeidsgiver var det ikke mer å tenke på.

Trodde hun.

Men det skulle vise seg at det ble mye mer å tenke på, alt med positivt fortegn.

– Det ble en fantastisk reise med påfyll av innsikt og kompetanse, sier hun. Etter hvert som jeg fikk flere faglige knagger å henge min egen praksis på, endret jeg syn på min rolle i egen organisasjon. Jeg opplevde også at arbeidsgiveren så verdien av nyvunnen kompetanse, sier Anne-Line.

Hun nevner konkrete verktøy og markedsanalyser som hun umiddelbart kunne anvende direkte, for eksempel i sin kontakt med kunder. Hun fikk også en helt uvurderlig innsikt i for eksempel markedsmekanismer. Det ble mange a-ha opplevelser.

På tvers av bransjer

I ettertid har hun anbefalt mange å sette seg på skolebenken igjen, og ikke minst satse på studiet i økonomi, markedsføring og ledelse. Foreleserne får solide plusskarakterer, ikke minst fordi de stod godt forankret i relevant praksis.

– Å studere etter noen år i arbeidslivet gir en helt annen uttelling enn den du får som helt ung. Det er i hvert fall min erfaring.

Flertallet som gikk studiet, var i full jobb. Gjennom kollokviegrupper og team ble nettverket utvidet på kryss og tvers av bransjer, et nettverk som fortsatt er gull verdt.

Blå sektor og gjenvinning

I dag har Anne-Line skiftet beite. Det vil si – ikke helt.

Fortsatt har tematikken et sirkulærøkonomisk overbygg, nå med havblått perspektiv. Tittelen er Business manager Blå sektor, og arbeidsgiveren har det siste halve året vært Retura Norge. Hun server store, nasjonale kunder, og følger opp avtaler om gjenvinning i hele Europa.

– Jeg kunne ikke hatt en mer spennende arbeidshverdag.

Og sulten på ny kunnskap er bare blitt sterkere gjennom studier og arbeidserfaring. Til høsten tar hun fatt på masterprogram i strategi og ledelse.

– For meg ble studiet en døråpner. Nå ønsker jeg å videreutvikle den spisskompetansen jeg har ervervet om sirkulærøkonomi, avslutter Anne-Line Skjelstad.

Økonomi, markedsføring og ledelse - samlingsbasert
Deltidsstudium over 2 år i Bodø og Stjørdal

Ønsker du å få innsikt i det økonomisk- og administrative fagområdet? Er du samtidig opptatt av nettverksbygging og ønsker å studere på deltid, da kan dette være studiet for deg.

Studieprogrammet er tilrettelagt for personer som er i jobb og som ønsker å få en grunnleggende forståelse av markedsføring, organisasjon, strategi, ledelse og forretningsutvikling. I tillegg kommer emner innenfor bedriftsøkonomi og regnskap.​

Les mer om studiet her