Topper karrieren med verdens første hydrogenferje

Årets alumn Heidi Wolden
Topper karrieren med verdens første hydrogenferje
Årets alumn 2023, Heidi Wolden, er siviløkonom med ballast fra Handelshøgskolen i Bodø. Hun takler bølger bedre enn de fleste – både til lands og til vanns.

Det er mulig vi skal dra metaforen så langt som til å si at det er dagliglivets velrettede balansetrening som har bidratt til sjøbeinskompetansen. Den kommer i alle fall godt med, det  være seg når hun som selskapets øverstkommanderende legger fra land i verdens aller første hydrogenferje som  i disse dager settes i drift. Eller som administrerende direktør når den økonomiske gyngestolen ble for ubalansert, og transformasjonsledelsen akkumulerte  i nødvendige salg. For balanse, det er et ord som går igjen når Wolden reflekterer rundt sine livsvalg. ​

Viktig del av handelshøgskolens historie

Men først til årets utmerkelse. Leder i Alumni Advisory Board, Knut Riksen jr, hadde Lene Buseth, Joakim Sveli Niklas Trones, Snorri Rash, Kristian Haugbakk, Stine Aileen Strand og Sunniva Greger med seg i en samstemt vurdering av hvem som skulle motta årets pris.
– Våre alumn er er ikke bare en viktig del av Handelshøgskolens historie, de spiller også en avgjørende rolle for vår framtidige utvikling, sa Riksen under tildelingen, og bidro på den måten til i tråd med statuttene å løfte fram en «…særlig fremdragende yrkesmessig prestasjon begått av en alumn fra Handelshøgskolen Nord Universitet».​

Villig til å ta utfordringer

–Heidi Wolden har utmerket seg som en synlig og god ambassadør for Handelshøgskolen, og fremstår som en god rollemodell for våre studenter. Innovasjon og entreprenørskap har vært et satsningsområde ved Handelshøgskolen siden etableringen, og Wolden har vært en synlig endringsagent i samfunns- og næringsliv, sier Riksen.

I nominasjonen beskrives Wolden som en som er opptatt av å løfte andre. Hun ser på tilrettelegging for kontinuerlig læring er en viktig lederoppgave. Men både viktig og ironisk er det at hun som svært opptatt av klima og miljø, har hatt alle sine lederjobber i svært omdiskuterte bransjer i forhold til nettopp klimaforhold. Vi snakker om oljebransjen, bygg -og anleggsbransjen og sjøfart.
Videre i sin tale sa Riksen at årets alumn overfor flere styrer har vist sitt brennende engasjement.
– Dette krever ledere som er villig til å ta utfordringer om en skal kunne nå hårete mål, sa Riksen. ​

Heidi Wolden og Knut Riksen
Leder i Alumni Advisory Board, Knut Riksen sammen med årets alumn Heidi Wolden. (Foto: Hogne Bø Pettersen)

Kampen mot utslipp

I dag er Heidi Wolden administrerende direktør i et av landets største ferje -og hurtigbåtrederier, Norled. Et selskap med en tydelig bærekraftsprofil der Wolden kan glede seg over at fjoråret ble historiens beste på anbud. De har i disse dager verdens første hydrogenferje i full drift i Rogaland, og de har helt klart satt seg de hårete målene Riksen nevnte i sin tale. Innen 2030 skal nemlig CO2-utslippene reduseres med 67%, sett i forhold til 2019-tall. Og ikke nok med det – ti år senere er målet netto 0-utslipp.
–Vi har ca. 800 ansatte, vi er 5. størst på hurtigbåter i verden, og vi har over 70 båter i trafikk, sier hun stolt. Hun understreker også at årene med pandemi, krig i Europa og energikrise har påvirket økonomien negativt, og dermed økt behovet for effektivisering og nytenkning i selskapet.

Årets alumn 2023 Heidi Wolden
–Ansvaret har ikke kommet over natten. Det har hele tiden handlet om å bygge stein på stein, sier Heidi Wolden. Hun startet sin karriere som trainee i daværende Statoil. (Foto: Inger E. Eftevand Orvin)

Stein på stein – og bonus på kjøpet

Så er det lett å miste egenfokus, når tallene blir så store, og dagene så korte.
Ja, det må Heidi Wolden si seg enig i.
Men ansvaret har ikke kommet over natten. Det har hele tiden handlet om å bygge stein på stein, og det har vært noen bonuser innimellom som har kommet hele familien til gode. Nesten fire år i Houston, for eksempel, i Statoils tjeneste. Da datteren gikk fra en liten skole med 110 elever, til gigantiske 1600 elever, og med nytt språk på kjøpet.
–Hele tiden har jeg hatt stor glede av å se andre lykkes. Det som får meg opp om morgenen når det kan kjennes tungt, er nettopp tanken på å bidra med noe som er større enn meg selv sammen med gode kollegaer. ​

Balansen

Da er vi tilbake til ringens begynnelse, i hvert fall i denne sammenheng.
Vi er tilbake ved balansen.
Fra Heidi Woldens munn nevnes balanse ofte i samme setning som perspektiv. Det å samle inn perspektiv. Stille åpne spørsmål og aktivt lytte.
–Det ble en bra balanse, tror jeg. Både for meg og familien.
Heidi Wolden har skult mot toppidretten. Sett den avgjørende restitusjonens betydning, og bestemt seg for å være like systematisk i tenkingen.
Derfor ble det hund.
Og Yoga.