Unikt samarbeid om panteordningen

Ny panteordning
Unikt samarbeid om panteordningen
Nord universitet og Kirkens Bymisjon i Bodø har gått sammen om panteordningen ved campus Bodø.

Nord universitet er den siste på listen over samarbeidspartnere til Kirkens Bymisjon i Bodø, som med pantedunker rundt om i Bodø sørger for at bymisjonen kan sysselsette personer som har falt utenfor arbeidslivet.

I alt åtte dunker ble tidligere i år satt ut i fellesområdene i hovedbygningen ved Nord universitet i Bodø. Bymisjonen ved Sissel Bjørnsen Qvam og Susanne Breivik Jakobsen fikk i forkant av lanseringen en kikk på dunkene idet Hege Vatne Arntsen ved Nords trykkeri i Bodø merket alle åtte dunkene med Nords og bymisjonens logoer.

God sak: Hege Vatne Arntsen merker dunkene. Bak f.v. Mathilde Moe Strand fra Nord universitet, Susanne Breivik Jakobsen og Sissel Bjørnsen Qvam fra Kirkens Bymisjon. Foto: Lise Fagerbakk

– En god sak

– Dette er sosial bærekraft i praksis. Dunkene er lakkert av elever ved Bodø videregående skole. Vårt eget trykkeri merker dem, og panten går til Kirkens bymisjon, sier rådgiver Mathilde Moe Strand ved Nord universitet.

Den nye panteordningen kommer i rekken av et samarbeid som over flere år har utviklet seg mer og mer mellom Nord universitet og Kirkens Bymisjon.

– Jeg vil oppfordre alle om å bruke panteordningen, da panten går til en god sak. Studentene har etterspurt en panteordning, og da vi begynte å se på saken fant vi ut at bymisjonens konsept passer oss bra. Nord universitet er opptatt av sitt samfunnsansvar og vi synes det er fint å gi litt tilbake til lokalsamfunnet, sier hun.

Bymisjonens panteordning er ikke av ny dato og det står lignende dunker flere steder i Bodø, blant annet på flyplassen og på City Nord. Ytterligere en panteordning kommer godt med for bymisjonen.

Campus Bodø: Overingeniør Hege Vatne Arntsen ved Nord universitets trykkeri, merker dunkene med stø hånd. Dunkene blir stående i fellesområdene i hovedbygningen ved campus Bodø - og alle oppfordres til å bruke dem. Foto: Lise Fagerbakk

Ærlig arbeid

– Vårt lavterskeltilbud «I jobb» og panteprosjektet skaper arbeidsplasser til flere hos oss. Vi har pantestasjoner ved flere store bedrifter i Bodø. Vi henter og sorterer panten. Inntekten lønner de som jobber i ordningen. Avtalen med Nord universitet gjør at vi har mer jobb å gi dem, forteller Susanne Breivik Jakobsen, arbeidskoordinator for «I jobb» i Kirkens bymisjon.

«I jobb – verdighet gjennom arbeid», er et lavterskeltilbud som gir praktisk arbeid fra dag til dag, med kontakt oppgjør ved arbeidsdagens slutt.

– Våre arbeidere står utenfor arbeidslivet og målet er ikke at de skal inn i ordinært arbeid, men at de de dagene de er i form kan komme å få jobb hos oss. For mange gir dette en bedre mestring av livet, større ruskontroll og verdighet gjennom lønn. Arbeiderne bidrar til samfunnet med meningsfullt og bærekraftig arbeid. Det er vi veldig stolte av, sier salgs- og markedsansvarlig Sissel Qvam i bymisjonen.