Velkommen til våre nye nettsider

Mobiltelefon som viser Nord universitets nye nettsider.
Velkommen til våre nye nettsider
Onsdag 3. mai lanserer vi splitter nye nettsider. Vi har satt studenten i fokus, og tilpasset nettsidene til alle digitale kanaler.

– De nye nettsidene setter vår viktigste målgruppe i sentrum, nemlig studentene, forteller nettredaktør og prosjektleder Lena Ramsvik.

Nytt design og ny struktur

I tillegg til nytt design, har innholdet fått ny struktur og gjennomgått en språkvask.

– Vi har satt brukerbehov og toppoppgaver først, og lagt mindre vekt på hvordan Nord universitet er organisert. De aller fleste som besøker våre nettsider vil ha studieinformasjon, og studiesøket har derfor fortsatt en sentral plassering. Brukervennlighet har vært viktig gjennom hele prosjektet, og vi har også jobbet med både klarspråk og universell utforming, sier Ramsvik.

Har involvert studentene

I løpet av prosjektet har vi gjennomført flere brukertester, både med nåværende studenter, potensielle søkere og egne ansatte.

– Ekte brukeropplevelser og ekte meninger fra reelle brukere har vært veldig verdifullt for arbeidet vi har gjort. Så håper vi selvsagt at de nye nettsidene faller i smak og at overgangen går greit. Jeg vil også understreke at for oss som jobber med nettsidene, så er ikke lansering målstreken - men startstreken. Vi kommer til å jobbe kontinuerlig med forbedring og videreutvikling, sier Ramsvik.

Brukerinnsikt viser at de fleste bruker nettsidene våre på mobil.

Lena Ramsvik

Nord.no er universitetets største rekrutterings- og informasjonskanal, og de nye nettsidene er tilpasset alle digitale kanaler.

– Brukerinnsikt viser at de fleste bruker nettsidene våre på mobil, og det er viktig for oss å møte brukerne våre der de er, forteller Ramsvik.

Om prosjektet

Nord universitets nye nettsider er bygd i Drupal, og er levert av leverandøren Frontkom i samarbeid med universitetets egne medarbeidere. Prosjektet er organisert under kommunikasjonsenheten. Publiseringsløsningen Drupal er basert på åpen kildekode, som gir stor frihet knyttet til videreutvikling.

– Vi ser blant annet på mulig samarbeid med andre utdanningsinstitusjoner med samme publiseringsløsning. Åpen kildekode kan spare oss for store og unødvendige kostnader uten at det går på bekostning av kvalitet, forklarer Ramsvik.

Gi oss tilbakemelding

Vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre nettsider, og vil gjerne ha din tilbakemelding om de nye nettsidene.

Assisterende prosjektleder