Vil rekruttere flere til lærerutdanning med personlige historier

Sju grunnskolelærerstudenter sammen med en foreleser.
Vil rekruttere flere til lærerutdanning med personlige historier
Rollemodeller skal få flere unge til å velge grunnskolelærer- og barnehagelærerutdanning.

På Nord universitet er det heldigvis flere engasjerte studenter som ønsker å fortelle mer om hvorfor de valgte lærerutdanningen og hvorfor det er så viktig at flere gjør det.

Rollemodellene ligger i disse dager i hardtrening på Campus i Bodø under kyndig veiledning av Lisbeth Flatraaker, faglig ansatt ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag.

Nasjonalt prosjekt med 22 millioner i støtte

Prosjektet Nasjonal rekruttering til lærerutdanningene ledes av Høgskulen på Vestlandet og har siden 2021 fått tildelt 22 millioner kroner.

Nord universitet er en av til sammen fire institusjoner med lærerutdanning som er med i det nasjonale prosjektet, og nå er det samling på Campus i Bodø for å lære opp rollemodellene slik at de kan fortelle sine personlige historier til elever i videregående skole. Flatraaker som er ansvarlig for opplæringen av studentene er klar på hva målene i prosjektet er.

Historier som snakker til hjertet skal gi flere søkere

– Gjennom å sette fokus på læreryrkets viktige samfunnsoppdrag og fortelle egne historier om hvorfor de valgte nettopp lærerutdanningene er rollemodellene i en særstilling til å nå ut til målgruppen som blant annet er elever i videregående skole, voksenopplæring og andre relevante arenaer. De skal rett og slett gi dem mer lyst til å velge lærerutdanningene, sier en engasjert Flatraaker som er strålende fornøyd med rollemodellene.

– Disse rollemodellene er dedikerte lærerstudenter som vet og forstår hvilket viktig samfunnsoppdrag lærere har. Gjennom kurset jobber vi blant annet med rollemodellenes egne historier, der ett av temaene er hvorfor nettopp de valgte læreryrket, noe som er særdeles viktig i møte med ungdommen, sier Flatraaker som føler seg trygg på at rollemodellene er klare for å møte ungdommer som står foran karrierevalg.

– Dyktige rollemodeller er viktig for framtidig rekruttering og denne gjengen er jeg særdeles trygg på at vil mestre dette viktige oppdraget, sier Flatraaker.

Gode rollemodeller: Truls Ballos Haraldsen, Amalie Pauline Steindal Johansen, Martin Forren og Mikkel Frøshaug. Foto: Hanne Gravrok.

Trenger flere kolleger i fremtiden

De sju rollemodellene som er lærerstudenter fordelt på campusstudiene i Levanger og i Bodø er klare på hva de vil oppnå med prosjektet, og gleder seg til å komme seg på veien.

– Jeg vil være med å rekruttere lærerstudenter så jeg får flere kvalifiserte kollegaer i fremtiden. Det fortjener både vi som går ut som nyutdannede lærere og ikke minst neste generasjons samfunnsborgere, sier Mikkel.

Medstudent Amalie Pauline Steindal Johansen (24) stemmer i, og kjenner også på ansvaret hun som lærerstudent har for å snakke opp lærerutdanningene og yrket. Hun har opplevd at folk har snakket ned det at hun har valgt lærerutdanningen.

– Jeg vil ha en bedre holdning til læreryrket, for det fortjener det. Det er verdens viktigste yrke, og det vil jeg at flere skal innse. Vi skal ikke godta å bli sett ned på i læreryrket, og her har vi som studenter et ansvar for å heve stemmen, sier Steindal Johansen.

Læreryrket passer for mange

For Truls Ballos Haraldsen, var det litt tilfeldig at han endte opp på lærerutdanningen, det var slett ingen selvfølge, ifølge han selv. Med bakgrunn fra idretten så han for seg en helt annen karriere, men endte på lærerstudiet, og stortrives her. Han tror lærerutdanningene kan passe for mange og er opptatt av å få nettopp dette budskapet frem i møtet med elevene.

– Jeg er opptatt av å få frem at lærerutdanningene kan passe for mange, og mitt mål er derfor å få flere ungdommer til å åpne øynene for de mange mulighetene en lærerutdanning gir, sier Ballo Haraldsen som gleder seg til å komme seg ut på veien for å treffe ungdommene.