Vil vise hvor gøy bygg- og anleggsfaget er

Yrkesfaglærer sammen med elever.
Vil vise hvor gøy bygg- og anleggsfaget er
Mariell Kristiansen (28) fra Bjerkvik er eneste kvinne i 2021-kullet for yrkesfaglærer i bygg og anlegg.

Om to år vil hun vise elevene sine hvor gøy bygg- og anleggsfaget er gjennom å være den gode og inspirerende læreren hun selv så opp til i barne- og ungdomsåra. Kristiansen har snekret og saget siden hun var en neve stor. Hun jakter storvilt, har to svenske elghunder, samboer og et oppussingsprosjekt som krever sin kvinne.

Alt dette parallelt med at hun tar en bachelor i yrkesfag​ ved Nord universitet. Dette er en kvinne med mildt sagt mange jern i ilden.

Kjærligheten forandret yrkesvalget

I 2009 startet 16 år gamle Mariell på VG1 Bygg og Anlegg i Narvik, og hun hadde planene lagt for å gå brannskolen ikke langt hjemmefra etter tømrerlinja. Men så skilte foreldrene seg, og hun endte opp i Bodø sammen med mamma. Da ble det VG2 på tømrerlinja i Bodø.

– I klassen min var det en beiarværing jeg falt pladask for, så da ble det aldri noe brannskole på meg, ler Kristiansen og presiserer at det var verdt det da paret i dag er samboere.

Etter skolegangen i Bodø, startet Kristiansen jobben som tømrer. Hun har ti års erfaring fra yrket, og trodde ikke hun skulle komme inn på studiet ved Nord da hun søkte i 2021.

– Jeg ble skikkelig overraska da jeg kom inn. Jeg trodde jeg hadde alt for lite realkompetanse sammenliknet med andre i min bransje.

Nord-lærerne eksperter på sine fagfelt

Mariell, som elsket jobbet som tømrer, slet med helsemessige utfordringer som gjorde det vanskelig for henne å stå i tømreryrket resten av yrkeskarrieren. Men Kristiansen ville jobbe fullt, og da ble det naturlig for henne å tenke at lærer måtte være det riktige.

– Søkertallene til bygg og anlegg på videregående skole har gått ned, og for meg er det viktig å være et godt forbilde for elevene og vise dem hvor gøy og givende bygg- og anleggsfag er, nettopp for å få flere til å velge denne yrkesveien.
Kristiansen er meget godt fornøyd med den faglige kvaliteten på studiet, og sier at lærerne ved Nord er utrolig dyktige på å lære bort gode pedagogiske ferdigheter, i tillegg til den faglige delen.

– Lærerne på Nord er eksperter på å lære oss hvilke teknikker vi skal bruke for å nå ungdommer i ulike situasjoner. Jeg merker at denne teorien fungerer i praksis når jeg tester det ut i undervisningssituasjonen. Det er inspirerende og gøy, sier Kristiansen, som underviser på VG1 på Bodø videregående skole hver mandag og tirsdag.

Yrkesfaglærer underviser elever.
Foto: Hanne Gravrok

Kvinner kan være like gode tømrere som menn

Kristiansen har gått en utradisjonell yrkesvei for unge kvinner. Det er stort sett menn i bransjen hun i over ti år har vært en del av.

– Det har ikke vært enkelt å være i tømreryrket som kvinne, så ærlig skal jeg være, sier Kristiansen.

Hun forteller om opplevelser der hun har blitt gjort usynlig som fagperson, selv om hun har både fagbrev som tømrer og mer erfaring enn flere av sine mannlige kollegaer.
Hun har ropt høyt for å bli hørt, og har gjennom yrkeslivet blitt vant til at hun må bevise sin faglige dyktighet mer enn sine mannlige kollegaer. Selv sier hun at hun har blitt tøffere av det, og at hun i dag føler seg faglig respektert og anerkjent. Men hun vil gjøre noe med bransjen, og det kan hun gjennom undervisningssituasjonen.

– Gjennom lærerrollen kan jeg være et godt forbilde til at holdningene til kvinner i byggebransjen endres. Kvinner kan absolutt være like gode tømrere som menn, men for å få til en holdningsendring, må dette snakkes om og ufarliggjøres. Det vil jeg bidra til, sier Kristiansen som gleder seg til å ta fatt på lærergjerningen etter endt studie for å undervise unge kvinner og menn som ønsker seg et yrke innen bygg og anlegg.

Fakta: Yrkesfaglærer

Studiepoeng: 180
Studiested: Bodø
Organisering: Heltid, nett- og​​ samlingsbasert
Opptakskrav: Fagbrev, minst to års yrkeserfaring og generell studiekompetanse. Realkompetanse kan erstatte kravet om generell studiekompetanse.

Utdanninga som yrkesfaglærer gir deg undervisningskompetanse innenfor ditt programfag​. Vi tilbyr yrkesfaglærerutdanning innenfor ulike fagvalg:

​​Bygg- og anleggsteknikk
Elektro- og datateknologi
Helse- og oppvekstfag
Informasjonsteknologi og medieproduksjon
Naturbruk
Restaurant- og matfag
Salg, service og reiseliv
Teknologi- og industrifag​​​

>> Her kan du lese mer om studiet