Tittel på avhandlingen:
Economic feasibility of commercial transit shipping via the Northeast Passage
Tittel for prøveforelesningen:
Arctic shipping seen from an environmental and social sustainable perspective within a geopolitical context
Tid for prøveforelesningen er: kl 10.00
Tid for disputas: kl. 12.00
Medlemmer i bedømmelseskomiteen er:
Professor Christa Sys, University of Antwerp
Førsteamanuensis Ziaul Haque Munim, Universitetet i Sørøst-Norge
Professor Pål Pedersen, Handelshøgskolen Nord (koordinator)
Veiledere:
Hovedveileder:Professor Terje Mathisen, Handelshøgskolen Nord
Biveiledere: Professor Irina Gribkovskaia, Høgskolen i Molde
Førsteamanuensis Bjørn Gunnarsson, Handelshøgskolen Nord
Prøveforelesningen og disputasen er åpen for alle interesserte tilhørere.
Avhandlingen er tilgjengelig ved å kontakte Grete Knudsen, e-post: grete.i.knudsen@nord.no , tlf. 75 51 76 77.
Stikkord fra avhandlingen:
Global handel vokser stadig, men begrenset kapasitet og risiko ved tradisjonelle sjøruter har økt interessen for fraktruter i Arktis. Nordøstpassasjen (NEP) kan være en kortere sjøhandelsrute mellom Europa og Asia sammenlignet med Suez-kanalen, noe som interesserer mange aktører, inkludert kommersielle rederier og logistikkselskaper.
Denne doktorgradsavhandlingen er del av Centre for High North Logistics (CHNL) og undersøker hva som kreves for at kommersiell frakt via NEP skal bli økonomisk gjennomførbart. Den fokuserer på tre hovedområder: type og volum av last som kan transporteres, muligheten for helårs frakt, og nødvendig maritim infrastruktur som isklasse lasteskip og isbrytere.
Avhandlingen, som består av fire forskningsartikler, bruker systematisk litteraturgjennomgang og kvantitative dataanalyser for å evaluere NEPs konkurransefortrinn. Funnene viser at effektiv logistikk og infrastrukturutvikling er avgjørende for NEPs kommersielle attraktivitet, spesielt for høyverdige varer. Studien bidrar også med analytiske rammeverk og simuleringer som kan hjelpe med å planlegge og optimalisere sjøhandel gjennom Arktis.
Studien gir verdifulle innsikter, og danner grunnlag for fremtidig forskning som tar hensyn til miljømessig bærekraft, geopolitisk utvikling, og skipsteknologi. Dette kan påvirke utviklingen av NEP som en fremtidig fraktrute