Disputas: Anke Zondag

Disputas: Anke Zondag
Ph.d.-kandidat Anke Zondag skal holde prøveforelesning og disputas for graden Ph.d. i studier av profesjonspraksis ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet.
Portrettbilde av Anke Zondag
Anke Zondag.

Om kandidaten:

Anke Zondag er lærerutdanner ved Nord universitet. Hun underviser i engelskdidaktikk, med spesiell interesse for dramabasert pedagogikk, og litteratur fra engelsktalende land.

Anke Zondag har en akademisk og praktisk bakgrunn innen fremmedspråkundervisning. Hun har jobbet som lærer i engelsk og tysk i norsk skole og har vært mentor for nyutdannede engelsklærere.

Gjennom hele karrieren har hun brukt sine praktiske kunnskaper som improvisator i fremmedspråkundervisningen.

Avhandlingens tittel:

Improvisation: A Playful Pressure to Speak
A study into student teachers’ experiences with facilitation of spontaneous English speech and the development of speaking confidence in English.

Tittel på prøveforelesningen:

Researching EFL learners' willingness to communicate with action research methodology. Implications for school and teacher education.

Tidspunkt for prøveforelesning: 5. juni 2023 kl. 10.00
Tidspunkt for disputas: 5. juni kl. 12.00
Sted: Nord universitet, Levanger, Daniel Mortenson-salen (Raudsalen).

Disputasen ledes av prodekan Wenche Rønning.

Arrangementet blir streamet.

Bedømmelseskomité:

  • Førsteopponent: Professor Sarah Mercer, University of Graz, Østerrike
  • Andreopponent: Førsteamanuensis Kim-Daniel Vattøy, Høgskolen i Volda
  • Komitéleder: Førsteamanuensis Nayr Ibrahim, Nord universitet

Veiledere:

  • Førsteamanuensis Annelise Brox Larsen, Universitet i Tromsø - Norges arktiske universitet (hovedveileder)
  • Førsteamanuensis Tale Margrethe Guldal, Universitetet i Agder

About the PhD project:

Because most real-life foreign language speech is unpredictable, spontaneous speech must be practised in the English language classroom. Reluctant speakers are, however, a common challenge. This project explored how improvisation activities facilitated spontaneous English speech practice and stimulated the development of speaking confidence. The research focused on English teacher education and ensuing school practicums. The overall findings showed that improvisation activities provided safety through their enjoyable, collaborative and playful character. High levels of positive engagement among learners were found. Facilitation of spontaneous speech practice took place through embodiment, immediacy, engagement and enjoyment. The enjoyment of collaborative improvisation created a playful pressure to speak. A variety of language registers was practised through role embodiment. Student teachers who experienced high degrees of enjoyment and intense engagement, reached a “spontaneous speech mindset” and increased their speaking confidence.

Prøveforelesning og disputas er offentlig. Avhandlingen er tilgjengelig for gjennomsyn hos seniorrådgiver Geir Fjeldavli – geir.o.fjeldavli@nord.no

Karrieredag ved journalistutdanninga
Konferanse/seminar
20. januar 2025

Karrieredag ved journalistutdanninga

Auditorium Elias Blix (A13) og Samfunnet, Bodø
11:00
16:00
Mandag 20. januar inviterer journalistutdanninga til karrieredag på campus i Bodø.
Finansministeren til Steinkjer (AVLYST!)
Gjesteforelesning
20. januar 2025

Finansministeren til Steinkjer (AVLYST!)

Nord universitet, Steinkjer - InnoCamp, rom B123 Auditoriet
14:00
15:30
Mandag 20. januar kjem finansminister Slagsvold Vedum til Steinkjer for å halde ei open gjesteforelesing om økonomi, notid og framtid. Alle tilsette og studentar er velkomne.
Akademisk skriving: Nivå 1
Kurs bibliotek
21. januar 2025

Akademisk skriving: Nivå 1

Teams/Zoom
12:15
13:15
Kurset gir deg en innføring i hvordan du skriver enkle akademiske oppgaver og eksamensbesvarelser.
Akademisk skriving: Nivå 2 (på engelsk)
Kurs bibliotek
21. januar 2025

Akademisk skriving: Nivå 2 (på engelsk)

Teams/Zoom
13:15
14:15
Kurset retter seg mot deg som skal designe og skrive bachelor-/masteroppgaver og andre mer viderekomne akademiske tekster.