Om kandidaten:
Anke Zondag er lærerutdanner ved Nord universitet. Hun underviser i engelskdidaktikk, med spesiell interesse for dramabasert pedagogikk, og litteratur fra engelsktalende land.
Anke Zondag har en akademisk og praktisk bakgrunn innen fremmedspråkundervisning. Hun har jobbet som lærer i engelsk og tysk i norsk skole og har vært mentor for nyutdannede engelsklærere.
Gjennom hele karrieren har hun brukt sine praktiske kunnskaper som improvisator i fremmedspråkundervisningen.
Avhandlingens tittel:
Improvisation: A Playful Pressure to Speak
A study into student teachers’ experiences with facilitation of spontaneous English speech and the development of speaking confidence in English.
Tittel på prøveforelesningen:
Researching EFL learners' willingness to communicate with action research methodology. Implications for school and teacher education.
Tidspunkt for prøveforelesning: 5. juni 2023 kl. 10.00
Tidspunkt for disputas: 5. juni kl. 12.00
Sted: Nord universitet, Levanger, Daniel Mortenson-salen (Raudsalen).
Disputasen ledes av prodekan Wenche Rønning.
Arrangementet blir streamet.
Bedømmelseskomité:
- Førsteopponent: Professor Sarah Mercer, University of Graz, Østerrike
- Andreopponent: Førsteamanuensis Kim-Daniel Vattøy, Høgskolen i Volda
- Komitéleder: Førsteamanuensis Nayr Ibrahim, Nord universitet
Veiledere:
- Førsteamanuensis Annelise Brox Larsen, Universitet i Tromsø - Norges arktiske universitet (hovedveileder)
- Førsteamanuensis Tale Margrethe Guldal, Universitetet i Agder
About the PhD project:
Because most real-life foreign language speech is unpredictable, spontaneous speech must be practised in the English language classroom. Reluctant speakers are, however, a common challenge. This project explored how improvisation activities facilitated spontaneous English speech practice and stimulated the development of speaking confidence. The research focused on English teacher education and ensuing school practicums. The overall findings showed that improvisation activities provided safety through their enjoyable, collaborative and playful character. High levels of positive engagement among learners were found. Facilitation of spontaneous speech practice took place through embodiment, immediacy, engagement and enjoyment. The enjoyment of collaborative improvisation created a playful pressure to speak. A variety of language registers was practised through role embodiment. Student teachers who experienced high degrees of enjoyment and intense engagement, reached a “spontaneous speech mindset” and increased their speaking confidence.
Prøveforelesning og disputas er offentlig. Avhandlingen er tilgjengelig for gjennomsyn hos seniorrådgiver Geir Fjeldavli – geir.o.fjeldavli@nord.no