
Tittel på avhandlingen:
Unleashing Potential: Rethinking Entrepreneurship Education for Students with ADHD
Tittel for prøveforelesningen:
How can teachers promote inclusivity in their EE teaching, and why does it work?
Tid for prøveforelesningen er: kl 10.00
Tid for disputas: kl. 12.00
Medlemmer i bedømmelseskomiteen er:
Professor Ulla Hytti, University of Turku, Finland
Researcher (ph.d.) Martin Lackéus, Chalmers University of Technology, Sweden
Professor Roger Sørheim, NTNU/professor II Handelshøgskolen Nord (koordinator)
Veiledere:
Hovedveileder: Professor Johan Wiklund, Syracuse University (USA)/professor II Handelshøgskolen Nord
Biveileder: Professor Einar Rasmussen, Handelshøgskolen Nord
Prøveforelesningen og disputasen er åpen for alle interesserte tilhørere. Avhandlingen er tilgjengelig ved å kontakte Grete Knudsen, e-post: grete.i.knudsen@nord.no , tlf. 75 51 76 77.
Stikkord fra avhandlingen:
Entreprenørskapsutdanning blir stadig mer anerkjent for sitt potensial til å fremme innovasjon og utvikling hos ulike studentgrupper. Samtidig er høyere utdanning i liten grad tilpasset studenter som lærer og tenker annerledes, slik som studenter med ADHD. Til tross for forskning som viser en sterk sammenheng mellom ADHD-trekk og entreprenørielle ferdigheter, møter studenter med ADHD ofte store utfordringer i høyere utdanning og har høyere risiko for å falle fra studiene. Samtidig viser forskning at entreprenører med ADHD som fullfører høyere utdanning, ofte presterer bedre enn entreprenører uten ADHD. Dette paradokset understreker behovet for en mer inkluderende og fleksibel tilnærming til entreprenørskapsutdanning – en tilnærming som ikke bare håndterer utfordringer, men som også bygger på studentenes styrker.
Avhandlingen undersøker hvordan entreprenørskapsutdanning kan utformes eller tilpasses for å bedre støtte studenter med ADHD. Den baserer seg på en fire-runders Delphi-studie med et ekspertpanel bestående av studenter, entreprenører, pedagoger, forskere og klinikere med erfaring innen ADHD og entreprenørskap. Funnene er presentert i tre artikler som utforsker behovet for tilpasning, balansen mellom struktur og fleksibilitet i undervisningen, og utviklingen av en modell for inkluderende utdanning.
Blant hovedfunnene er utviklingen av begrepet Fleksibel Struktur – en pedagogisk tilnærming som kombinerer tydelige rammer med individuell tilpasning. Avhandlingen viser at entreprenørskapsutdanning kan være et svært godt læringsmiljø for studenter med ADHD, forutsatt at undervisningen bygger på studentenes kognitive styrker, gjennom fleksible undervisningsopplegg, praksisnær læring og alternative vurderingsformer. Avhandlingen foreslår at høyere utdanning generelt bør bevege seg bort fra et fokus på kompenserende tiltak, og i stedet utvikle systemiske løsninger som aktivt anerkjenner og bygger på nevrodiversitet som en ressurs.