Om kandidaten:
Maria Klaussen Herset (født 1989) har en mastergrad i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Oslo (2014). Herset har blant annet jobbet som lektor på videregående skole, og som universitetslektor i matematikk ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag.
Avhandlingens tittel:
Nivåmarkering av matematikkoppgaver: Differensieringstiltakets påvirkning på elevenes mestringserfaringer i matematikkfaget
Tittel på prøveforelesning:
Påvirkning og kausalitet: en filosofisk og vitenskapsteoretisk diskusjon
Bedømmelseskomite:
- Førsteopponent: Professor Lovisa Sumpter, Stockholms universitet
- Andreopponent: Førsteamanuensis Eivind Skoland Kaspersen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Koordinator: Professor Tove Anita Fiskum, Nord universitet
Veiledere:
- Hovedveileder: Professor Mohamed El Ghami, Nord universitet.
- Medveileder: Førsteamanuensis Annette Hessen Bjerke, OsloMet.
Om avhandlingen:
Bakgrunn: Nivåmarkerte oppgaver brukes i matematikkundervisningen, men det finnes lite forskning på hvorvidt markeringen påvirker elevenes mestringserfaringer i matematikk. I lys av dette er avhandlingens problemstilling: Hvordan, og i hvilken grad, kan nivåmarkering av matematikkoppgaver påvirke elevenes mestringserfaringer i faget? Avhandlingens tre artikler undersøker hvordan nivåmarkering av matematikkoppgaver påvirker elevenes mestringsforventninger, utholdenhet og prestasjoner i faget. Resultatene fra artiklene er brukt til å besvare problemstillingen.
Metode: En kvantitativ spørreundersøkelse er brukt som metode for datainnsamling, med et eksperimentelt forskningsdesign. Innsamling av data ble gjennomført høsten 2021 av elever på 8. og 9. trinn i Norge. Datamaterialet er analysert ved å teste ulike hypoteser ved hjelp av Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).
Resultater: Studien viser at markering av oppgaver som vanskelige har en negativ effekt på elevenes mestringsforventninger, utholdenhet og prestasjoner i faget. Elevene som mottar en oppgave markert som vanskelig får en lavere mestringsforventning, bruker mindre tid på å løse en umulig oppgave, og får færre antall riktige svar på enkle oppgaver enn elever som får de samme oppgavene uten nivåmarkering.
Konklusjon: Funnene tyder på at man bør være forsiktig med å markere matematikkoppgaver som vanskelige, da markeringen kan medføre at elevene ikke får gode mestringserfaringer i faget. Ettersom studien ikke har påvist at nivåmarkering har positive effekter på elevenes mestringsforventninger, utholdenhet og prestasjoner, foreslås det å revurdere bruken av nivåmarkerte oppgaver. Dette begrunnes med at vanskelig nivåmarkering av oppgaver kan resultere i manglede mestringserfaringer, noe som kan ha betydning for elevenes læringsutbytte i faget.
Tidspunkt for prøveforelesning: 23. januar 2025 kl. 10.00
Tidspunkt for disputas: 23. januar 2025 kl. 12.00
Sted: Nord universitet, Nesna, auditorium G1029.
Disputasen ledes av professor og prodekan Wenche Rønning.
Kontaktperson: Maria Klaussen Herset, tlf. 41645311
Prøveforelesning og disputas er offentlig. Avhandlingen er tilgjengelig for gjennomsyn hos seniorrådgiver Geir Fjeldavli – geir.o.fjeldavli@nord.no