Disputas: Maria Klaussen Herset

Disputas: Maria Klaussen Herset
Ph.d.-kandidat Maria Klaussen Herset skal holde prøveforelesning og disputas for graden Ph.d. i studier av profesjonspraksis ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, Nord universitet.
Portrettbilde av Maria Klaussen Herset
Maria Klaussen Herset.

Om kandidaten:

Maria Klaussen Herset (født 1989) har en mastergrad i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Oslo (2014). Herset har blant annet jobbet som lektor på videregående skole, og som universitetslektor i matematikk ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag.

Avhandlingens tittel:

Nivåmarkering av matematikkoppgaver: Differensieringstiltakets påvirkning på elevenes mestringserfaringer i matematikkfaget

Tittel på prøveforelesning:

Påvirkning og kausalitet: en filosofisk og vitenskapsteoretisk diskusjon

Bedømmelseskomite:

  • Førsteopponent: Professor Lovisa Sumpter, Stockholms universitet

  • Andreopponent: Førsteamanuensis Eivind Skoland Kaspersen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • Koordinator: Professor Tove Anita Fiskum, Nord universitet

Veiledere:

  • Hovedveileder: Professor Mohamed El Ghami, Nord universitet.

  • Medveileder: Førsteamanuensis Annette Hessen Bjerke, OsloMet.

Om avhandlingen:

Bakgrunn: Nivåmarkerte oppgaver brukes i matematikkundervisningen, men det finnes lite forskning på hvorvidt markeringen påvirker elevenes mestringserfaringer i matematikk. I lys av dette er avhandlingens problemstilling: Hvordan, og i hvilken grad, kan nivåmarkering av matematikkoppgaver påvirke elevenes mestringserfaringer i faget? Avhandlingens tre artikler undersøker hvordan nivåmarkering av matematikkoppgaver påvirker elevenes mestringsforventninger, utholdenhet og prestasjoner i faget. Resultatene fra artiklene er brukt til å besvare problemstillingen.

Metode: En kvantitativ spørreundersøkelse er brukt som metode for datainnsamling, med et eksperimentelt forskningsdesign. Innsamling av data ble gjennomført høsten 2021 av elever på 8. og 9. trinn i Norge. Datamaterialet er analysert ved å teste ulike hypoteser ved hjelp av Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).

Resultater: Studien viser at markering av oppgaver som vanskelige har en negativ effekt på elevenes mestringsforventninger, utholdenhet og prestasjoner i faget. Elevene som mottar en oppgave markert som vanskelig får en lavere mestringsforventning, bruker mindre tid på å løse en umulig oppgave, og får færre antall riktige svar på enkle oppgaver enn elever som får de samme oppgavene uten nivåmarkering.

Konklusjon: Funnene tyder på at man bør være forsiktig med å markere matematikkoppgaver som vanskelige, da markeringen kan medføre at elevene ikke får gode mestringserfaringer i faget. Ettersom studien ikke har påvist at nivåmarkering har positive effekter på elevenes mestringsforventninger, utholdenhet og prestasjoner, foreslås det å revurdere bruken av nivåmarkerte oppgaver. Dette begrunnes med at vanskelig nivåmarkering av oppgaver kan resultere i manglede mestringserfaringer, noe som kan ha betydning for elevenes læringsutbytte i faget.


Tidspunkt for prøveforelesning: 23. januar 2025 kl. 10.00

Tidspunkt for disputas: 23. januar 2025 kl. 12.00

Sted: Nord universitet, Nesna, auditorium G1029.


Disputasen ledes av professor og prodekan Wenche Rønning.

Kontaktperson: Maria Klaussen Herset, tlf. 41645311

Prøveforelesning og disputas er offentlig. Avhandlingen er tilgjengelig for gjennomsyn hos seniorrådgiver Geir Fjeldavli – geir.o.fjeldavli@nord.no

Midtveisseminar: Prakash Devkota
Konferanse/seminar
27. januar 2025

Midtveisseminar: Prakash Devkota

Nord universitet, Rom A126
11:00
13:00
PhD-kandidat ved Handelshøgskolen Prakash Devkota holder sitt midtveisseminar mandag 27. januar ved Nord universitet.
Litteratursøk - bli god til å søke
Kurs bibliotek
28. januar 2025

Litteratursøk - bli god til å søke

Teams/Zoom
12:15
13:15
Kurset gir en innføring i litteratursøk med vekt på utforming av gode søkestrategier og søketeknikker.