
Tittel på avhandlingen:
Markets as dynamic social systems: The role of immigrant consumers in market development and their acculturation through consumer experiences
Tittel for prøveforelesningen:
How do markets change?
Tid for prøveforelesningen er: kl 10.00
Tid for disputas: kl. 12.00
Medlemmer i bedømmelseskomiteen er:
Førsteamanuensis Georgiana Grigore, University of Leicester School of Business, UK
Professor Johan Hagberg, Göteborgs universitet
Førsteamanuensis Maria Bogren, Handelshøgskolen Nord (koordinator)
Veiledere:
Hovedveileder: Professor Frank Lindberg, Handelshøgskolen Nord
Biveiledere: Professor Lena Mossberg, Göteborgs universitet /prof II Handelshøgskolen Nord
Førsteamaniensis Frode Soelberg, Handelshøgskolen Nord
Prøveforelesningen og disputasen er åpen for alle interesserte tilhørere. Avhandlingen er tilgjengelig ved å kontakte Grete Knudsen, e-post: grete.i.knudsen@nord.no , tlf. 75 51 76 77.
Stikkord fra avhandlingen:
Markeder som sosiale systemer utfordrer det bedriftsorienterte perspektivet og viser hvordan forbrukerideologi og udekkede behov påvirker markedsdynamikken. Tidligere forskning har belyst forbrukernes rolle i markedet og ulike aspekter ved innvandreres forbruksvaner, men har viet lite oppmerksomhet til innvandrerforbrukernes rolle i markedsutvikling og hvordan de akkultureres innenfor markedssystemer i utvikling. Basert på en kvalitativ studie av utviklingen av «innvandrerbutikker», har avhandlingen som mål å belyse hvordan innvandrerforbrukere bidrar til markedsdynamikken gjennom markedsutvikling og viktigheten av innvandrer-initierte markeder i akkulturasjon.
Avhandlingen anvender teori om markeder som sosiale systemer og forbrukerakkulturasjon. Den består av en konseptuell gjennomgang og to empiriske studier. Funnene og analysen viser dynamikken i markedsutviklingen, spesielt der det er kulturell avstand mellom forbrukere og institusjonelle aktører, og viser hvordan innvandrersamfunn benytter sosiokulturelle ressurser for å håndtere institusjonelle begrensninger og utvikle innvandrerbutikker, som er viktige i deres akkulturasjonsprosess. Innvandrerforbrukere – med sine integrasjonsutfordringer og unike forbruksvaner – utgjør dermed en avgjørende kraft i markedsutviklingen.
Ved å foreslå en forståelse av markeder som dynamiske sosiale systemer innenfor en vestlig kontekst, bidrar avhandlingen til litteraturen om markeder som sosiale systemer. Den synliggjør betydningen av tillit, autonomi og felles forståelse blant markedsaktører når markedsutvikling introduserer en ny kulturell dimensjon til markedssystemene. Videre bidrar avhandlingen til forbrukerakkulturasjonsteori ved å utvide vår kunnskap om det multidimensjonale perspektivet på akkulturasjon gjennom forbrukeropplevelser i innvandrerbutikker og markedsutvikling.