Om kandidaten:
Sigrid Ness (f.1981) har en mastergrad i spesialpedagogikk med fordypning i sosiale- og emosjonelle vansker fra NTNU. Hun har erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver i PPT, foreldreveiledning i kommunale førstelinjetjenester og fra arbeid i Barne- og ungdomspsykiatrien.
Hun har også erfaring som universtetslektor i pedagogikk ved Nord universitet knyttet til studier i spesialpedagogikk, og som universitetslektor ved Institutt for psykisk helse, Regionalt kunnskapssenter for barn og unges psykiske helse og barnevern, ved NTNU.
Avhandlingens tittel:
Understandings of emotional abuse. A qualitative study of how emotional abuse in a child welfare context.
Norsk tittel: Forståelser av psykisk og emosjonell vold. En kvalitativ studie av hvordan psykisk og emosjonell vold forstås i en barnevernkontekst.
Tittel på prøveforelesning:
Det har lenge vært en diskusjon i voldsforskningen om hvordan man kan utvikle definisjoner som er i samsvar med barns faktiske opplevelser av vold, og som samtidig er nyttige for fagfolk. Hvorfor har det vært spesielt vanskelig å utvikle en definisjon for psykisk vold og hvilke potensial og risiko ser du ved en slik konsensus i forskning, policy og praksis?
Bedømmelseskomite:
- Førsteopponent: Forsker Carolina Øverlien, Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.
- Andreopponent: Førsteamanuensis (lektor) Thomas Szulevicz, Aalborg Universitet, Danmark.
- Koordinator: Førsteamanuensis Camilla Mikaela Björk-Åman, Nord universitet
Veiledere:
Hovedveileder: Professor Natallia Bahdanovich Hanssen, Nord universitet. Medveileder: Professor Veronika Paulsen, NTNU.
Om avhandlingen:
Avhandlingen har som mål å utdype forståelse, utvide kunnskap om og bidra til mer nyansert innsikt i hvordan psykisk og emosjonell vold (EA) forstås i en barnevernkontekst. Avhandlinga består av en kappe, og tre artikler som bygger en kunnskapsoppsummering av hvordan EA beskrives og defineres i internasjonal forskning på barnevern og sosialt arbeid, fokusgruppeintervju som handler om hvordan EA beskrives og forstås av ansatte i barneverntjenesten, og en analyse av hvordan EA beskrives og vurderes i spesifikke dokumenter i barns journaler i barneverntjenesten. De overordnede resultatene og formålet med avhandlinga belyses ved hjelp av temaets kunnskapsstatus, samt teorier om profesjon, profesjonelt skjønn og begrepene ‘conceptual coherence’ og ‘contextual coherence’. Avhandlinga peker også på hvordan ulike teoretiske perspektiver på vold og overgrep mot barn påvirker hvilken kunnskap om EA som anses som gyldig i barnevernsarbeid.
Oppsummert viser resultatene at det er en mangel på forskning på EA fra barn, unges, foreldres, og profesjonelles perspektiv. Resultatene viser videre at kunnskapsbasen til EA er tvetydig og mangelfull, og at terminologi, definisjoner og operasjonalisering av EA varierer i litteratur, lovverk og politiske regulering, og på tvers av kontekster. EA beskrives videre som et uvant og diffust begrep som ansatte i barneverntjenesten har vanskelig for å beskrive og sette ord på. Funnene peker dermed på at ansatte i barneverntjenesten opplever at det er utfordrende å anvende abstrakte begreper, teorier og kunnskap om EA i de ulike arbeidsoppgavene i EA. Samtidig viser funnene at det er liten bevissthet om EA som fenomen i arbeid i barneverntjenesten, og at det er mangel på profesjonelle diskusjoner om EA. Funnene belyser at i barneverntjenestens arbeid med å organisere og konstruere kunnskap om EA på en måte som er nyttig for deres profesjon tar de i bruk kunnskap og normer som ligger i begrepene emosjonell omsorg, nulltoleranseidealet mot vold og overgrep, samt barns rett til medvirkning. Avhandlinga diskuterer hvilke utilsiktede konsekvenser dette kan ha for barna de møter i sitt arbeid, og for arbeid i barneverntjenesten. Funnene peker også på at ansatte i barneverntjenestene må balansere ulike perspektiver på vold og overgrep i sitt arbeid med EA.
Samlet sett argumenterer avhandlingen for et behov for en mer omfattende og nyansert kunnskapsbase om EA for å kunne arbeide med denne formen for vold på en tilstrekkelig måte. Det er et behov for faglige diskusjoner og kritiske refleksjoner knyttet til hvordan ansatte i barneverntjenesten velger ut, kombinerer og sammenligner kunnskap når de søker å forstå EA. Kritisk refleksjon knyttet til dette kan støtte ansatte i barneverntjenesten i å gjøre kunnskap om EA relevant for deres profesjon. Avhandlinga bidrar til den pågående dialogen om hvordan man kan styrke barneverntjenestens arbeid med vold og overgrep, og til diskusjonene om behovet for å utvikle begreper som ivaretar bredden av barns opplevelser av vold og overgrep.
Tidspunkt for prøveforelesning: 13. november 2024 kl. 10.00
Tidspunkt for disputas: 13. november 2024 kl. 12.00
Sted: Nord universitet, Levanger - Oransjesalen.
Disputasen ledes av professor og prodekan Wenche Rønning.
Kontaktperson: Sigrid Ness, tlf 97501932.
Prøveforelesning og disputas er offentlig. Avhandlingen er tilgjengelig for gjennomsyn hos seniorrådgiver Geir Fjeldavli – geir.o.fjeldavli@nord.no